Az ötlettől a valóságig: miért mozdítja elő az autonóm vezetés a közlekedési ágazatot?

A Daimler Truck célja 2027-re autonóm teherautókat bevezetni az Egyesült Államok piacára.

Forrás: Daimler Truck

A Daimler Truck célja: 2027-re autonóm teherautókat bevezetni az Egyesült Államok piacára. A blogbejegyzésben Joanna Buttler, a Global Autonomous Technology Group vezetője elismeri, hogy az autonóm vezetés a legnagyobb átalakulási potenciállal és lehetőséggel rendelkezik a közlekedési ágazatban. És azt is leírja, hogy a fikció hamarosan valósággá válik.

Forrás: Daimler Truck

Jöjjön velem egy utazásra! Nem kell csomagolni, csak egy kis fantáziára van szükség!

Képzeljen el egy olyan jövőt, ahol egy teherautó-sofőr minden este a vacsoraasztalnál ül a családjával. Beszélnek a fiuk közelgő baseballmeccséről a hétvégén, és arról, hogy milyen különleges, hogy mindannyian együtt lesznek. A hírekben egy helyi családról hallanak, akik túléltek egy potenciálisan halálos ütközést. Abban a pillanatban megszólal az ajtócsengő. A kisfiú izgatottan felugrik az asztaltól. Széles mosollyal mondja: „Az új baseballütőm itt van a nagy meccs előtt.”  Képzelje el, hogy a biztonságos, megbízható, fenntartható és méltányos szállítás mindenki számára valóság lenne.

Ezt a jövőképet részben az autonóm teherautó-vezetés teszi lehetővé. A gyermek baseballütőjét egy szoftvervezérelt teherautó szállította több száz mérföldön keresztül sofőr nélkül. Biztonságosan, türelmesen, figyelmesen navigálta az autópálya-forgalomban rendeltetési helyére, egy központba. Itt fogadják a megrakott pótkocsit, és csatlakoztatják egy ember által vezetett nyergesvontatóhoz, amely a rakományt a végső rendeltetési helyére szállítja – raktárba, élelmiszerboltba, csomagelosztó központba. Az önvezető teherautó folyamatosan mozog, nincs szükség pihenésre, miközben elindul a következő küldetésre az ország másik felébe. Az úgynevezett „utolsó mérföldes” teherautónak a vezetője befejezi műszakját, és hazatér családjához. Vacsora közben a közelgő baseball játékról beszélgetnek. Ez tiszta fikciónak tűnhet, de közelebb áll a valósághoz, mint gondolná.

Vissza a jelenbe. Partnerünkkel együtt a Torc robotikával az Egyesült Államok autópályáin való használatra fejlesztjük az autonóm vezetést. A Torc már egy ideje teszteli az autonóm Freightliner Cascadia tehergépkocsikat valós alkalmazásokban teherszállító ügyfeleinkkel. Ma ezeknek az önvezető teherautóknak még mindig magasan képzett biztonsági sofőrje és diszpécserje van a fedélzetén, hogy szállítsák kísérleti ügyfeleink rakományait az amerikai útvonalakon például Phoenix (Arizona) és Oklahoma City (Oklahoma) között.

Ezeket a kísérleti utakat azért hajtjuk végre, hogy számos részletet gyűjtsünk az autonóm teherautók működéséről valós felhasználási esetekben – a kereskedelmi forgalomba hozatal felé vezető út kulcsfontosságú pillanataiban. A Daimler Truck és a Torc Robotics célja, hogy 2027-re SAE 4-es szintű autonóm tehergépkocsikat kínáljon a hub-to-hub műveletekhez az Egyesült Államokban. Hadd illusztráljam röviden, mit jelent ez. Az autonóm vezetés negyedik szintje olyan autonóm vezetési rendszerekre utal, amelyek emberi beavatkozás nélkül képesek elvégezni az összes vezetési feladatot egy adott helyzetben és környezetben – az Operational Design Domain (ODD) területén.

Ezen a ponton egy rövid áttekintés: Nem sokan tudják, hogy évtizedek óta dolgozunk az autonóm vezetés fejlesztésén – kezdve az Eureka Prometheus projekten 1986-ban és a Freightliner Inspiration teherautón 2015-ben. Az Inspiration Truck volt a világ első jóváhagyott autonóm haszongépjárműve, amelyet az Egyesült Államok közútjain használtak. A Daimler Truck és a Torc 2019 óta jelentős előrelépést tett az autonóm teherautók ötletből valóra váltásában. Torc bebizonyította, hogy az autonóm vezetéshez használt szoftver biztonságosan képes uralni az autópályákat, a bekötőutakat, a felhajtókat és a kanyarodást az ellenőrzött kereszteződésekben. Sok mindent elértünk, de még mindig sok tesztelési és fejlesztési munka áll előttünk. A biztonság határozza meg a piaci felkészültséget.

Amikor autonóm technológiánkat piacra dobjuk, az valószínűleg a legnagyobb átalakulás lesz a közlekedési iparágunk számára, miközben óriási lehetőségeket is kínál.

A Daimler Truck egyértelmű ütemtervvel rendelkezik azzal a céllal, hogy 2027-re autonóm teherautókat vezessen be az Egyesült Államok piacára. A két árufuvarozási csomópont közötti speciális alkalmazásban az autonóm vezetési rendszer átveszi a teljes dinamikus vezetési feladatot.

Az autonóm vezetés hatalmas előnyökkel jár a társadalom, az ügyfelek és az érdekelt felek számára

„Miért van szükség autonóm vezetésre?” Erre a leggyakrabban feltett kérdésre mindig olyan választ adok, amely személy szerint nagyon fontos számomra: „Mert életeket akarunk menteni.” Ez a motiváció mindannyiunkat átvisz az úttörő új technológiák fejlesztése során bekövetkező hullámvölgyeken. Ez azért van, mert az autonóm rendszerek csökkenthetik a halálos balesetek számát az autópályákon. A munkahelyek nem feltétlenül tűnnek el, hanem változnak – például a logisztikai szektorban. A piaci bevezetés során az amerikai autópályák használatára összpontosítunk, és így átvesszük a vezetési feladatot hosszú, monoton útvonalakon. Az emberek továbbra is döntő szerepet játszanak az ellátási láncban – ott, ahol a leginkább számítanak. Ezek a területek például az első vagy az utolsó mérföldön, az autonóm flotta nyomon követése és kezelése, a logisztikai folyamatban más emberekkel való kölcsönhatások, amelyek még mindig szükségesek, a döntések meghozatala és a magas szintű érzelmi intelligenciát igénylő feladatok vállalása.

Ugyanakkor a technológia használata hatalmas hatékonysági potenciált kínál a logisztikai szolgáltatók számára, mivel az autonóm teherautóknak csak tankolási szünetekre van szükségük, és így több időt tölthetnek az utakon. Ezenkívül segítenek kompenzálni a járművezető-hiányt, amely bár évről évre ingadozhat, 2030-ra várhatóan 160 000-re emelkedikAz önvezető tehergépkocsik ezért segítenek megbirkózni az egyre növekvő mennyiségű áruval.

Emellett ígéretes piaci és növekedési lehetőségeket látunk a Daimler Truck számára, és rendszeres bevételt generálunk a járművezető-as-a-service előfizetési modellen keresztül flottaügyfeleink számára. Ez hasonlóan működik, mint a streaming szolgáltatók: a digitális terméket egyszer fejlesztik ki, majd minden újonnan értékesített autonóm teherautóra felskálázzák – esetünkben autonóm módon megtett teherautó-kilométerek formájában számlázva.

A Torc autonóm vezetési szoftvere bebizonyította, hogy biztonságosan navigálhat autópályákon, bekötőutakon, felhajtókon és ellenőrzött kereszteződésekben való kanyarodáskor.

Az autonómia sikerének legfontosabb tényezői: a megfelelő használati eset, a megfelelő technológia, a megfelelő partnerek, kéz a kézben ügyfeleinkkel

Az autonóm vezetésben rejlő lehetőségek feltárásakor minden a megfelelő felhasználási esettel kezdődik. Nem kivitelezhető, hogy ezt a technológiát minden szegmensben, egyszerre telepítsük. Azok, akik megpróbálták, elfordultak, hogy összpontosítsanak és rangsorolják az üzembe helyezést egyetlen, kezdeti használati esetre.

Hub-to-hub felhasználási esetünkben a SAE 4. szintű autonóm vezetési rendszer veszi át a teljes dinamikus vezetési feladatot két fuvarközpont között. Ez azt jelenti, hogy az önvezető teherautó több ezer kilométert képes megtenni emberi beavatkozás nélkül! A járművezetők csak a kijelölt első és utolsó kilométeren szállítják tovább az árut a sofőr által vezetett teherautókkal. Ezek a kézbesítési és kirakodási műveletek az Egyesült Államok központi autópályái mentén található teherszállítási központokban zajlanak kulcsfontosságú árufuvarozási folyosókon, például Texasban.

Dehát mi az a „hub”? Ezt a rakományközpontot úgy is felfoghatja, mint egy autonóm teherszállítási útvonal kezdő- és végpontját. Együtt olyan közlekedési hálózatot alkotnak, amely összeköti az autonóm csomópontokat egymással. Arra számítunk, hogy ez a hálózat fokozatosan épül ki, kezdve az Egyesült Államok délnyugati részén. Ezt fokozatos terjeszkedés fogja követni, amely végül az autonóm teherautó-útvonalak széles körű használatához vezet az Egyesült Államokban.

Hiszünk abban, hogy a hub-to-hub felhasználási esetben a legvonzóbb és legkevésbé összetett felhasználási esetet kombinálják a megfelelő műszaki megoldással.

Ami a technológia használatát és a partnerkapcsolatokat illeti, a Daimler Truck, mint a világ legnagyobb tehergépkocsi-gyártója, tökéletes helyzetben van ahhoz, hogy holisztikus megoldási platformot kínáljon az autonóm vezetés minden aspektusához.

Ez a moduláris rendszer a „redundáns járműplatformunkból”, az „Autonomous-Ready” Freightliner Cascadia-ból, valamint a Torc autonóm vezetési szoftveréből, a „Virtual Driver”-ből áll. Ezenkívül létezik egy fizikai és digitális infrastruktúra, amely a fent leírt csomópontokból áll, és lehetővé teszi az autonóm teherautók üzemeltetését. Végül más szolgáltatásokra, például javításra és karbantartásra, valamint az autonóm teherautók üzemeltetésének támogatására van szükség.

Ez minden bizonnyal nagy, de megvalósítható vállalkozás. Szilárd meggyőződésem, hogy egyetlen vállalat sem képes egyedül boldogulni. Ezért a megfelelő stratégiai és hosszú távú partnerségek kialakítása elengedhetetlen sikerünkhöz. A Daimler Truck szerepe és felelőssége ezeknek a partnerségeknek a megkönnyítése, koordinálása és előmozdítása.

Nézzük meg közelebbről a technológiát: A biztonságos 4. szintű autonóm működés redundáns, azaz többcélú járműrendszereket igényel. Képzelje el, hogy a kormányrendszerek meghibásodnak, és ezen a ponton nincs ember, aki beavatkozna. Tehát szüksége van egy elektronikus biztonsági mentésre, többszörös tervezésre. A repülőgépekhez hasonlóan céltudatosan terveztünk és építettünk redundanciát a biztonság szempontjából kritikus rendszerekhez, például a kormányzáshoz és a fékezéshez. A folyamat során 1.500 műszaki követelményt valósítottunk meg és integráltunk a Freightliner Cascadia rendszerünkbe, amelyet minden területen használunk – például a kormányzás, a fékezés, az elektromos hálózat és így tovább. Az „Autonomous-Ready Cascadia” meghatározza az autonóm rendszerek integrálásának ipari szabványát . A mai napig mi vagyunk az elsők az iparágban, akik skálázható, hajtáslánc-független, redundáns autonóm járműplatformot kínálnak. Ezt a megközelítést „autonóm-késznek” nevezzük, mert ez minden 4. szintű vezetési rendszer kiindulópontja és alapja.

1 500 beépített műszaki jellemzőjével és a kormányzáshoz, fékezéshez, dedikált IT-biztonsági rendszerhez és egyebekhez szükséges kritikus rendszerek második készletével az autonóm Cascadia iparági szabványt állít fel az autonóm vezetési rendszerek integrálásában.

Ez elvezet az autonómia második fontos műszaki összetevőjéhez: az autonóm vezetési rendszerhez (ADS).

Egyszerűen fogalmazva, ez az a szoftver, amely látja (érzékeli a közeli és távoli környezetet), gondolkodik (megtervezi a következő manővert) és cselekszik (vezetési manővereket hajt végre, például sávváltást, két sáv egyesítését stb.). Ennek a programozásnak legalább olyan jónak vagy jobbnak kell lennie, mint egy emberi sofőrnek.

A Torc a mesterséges intelligencia több tudományágát használja a környezet érzékelésére és az autonóm vezetési döntések meghozatalára. Például amikor az objektumfelismerésről van szó, az AI segít felismerni és osztályozni az objektumokat nehéz körülmények között, például gyenge fényviszonyok, köd vagy rossz időjárás esetén.

Miközben a Torc a virtuális járművezetőt fejleszti, a Daimler Truck North America integrálja azt teherautójába. Ezt az autonóm teherautót szigorú tesztelési és validálási folyamatnak vetik alá, mind a szimulációban, mind a való világban, hogy 2027-es bevezetése előtt biztosítsák az összes rendszer biztonságát és teljesítményét.

Végül a jelenlegi és jövőbeli ügyféligények megértése kulcsfontosságú a sikeres telepítéshez. Lehetővé akarjuk tenni ügyfeleink számára, hogy teljes mértékben kihasználhassák az autonóm vezetés előnyeit a költségek, a hozzáférhetőség, a könnyű telepítés, karbantartás és rugalmasság tekintetében. Alapvető fontosságú, hogy az autonóm megoldásokat a kezdetektől fogva az ügyféllel együtt fejlesszük.

Az autonóm tehergépkocsik piacra dobásának következő lépése annak kitalálása, hogyan segíthetjük ügyfeleinket a rakomány hatékony mozgatásában. Olyan korai alkalmazókkal dolgozunk együtt a szállítmányozási iparágban, akik érdeklődnek a hub-to-hub modellünk iránt, például közös kísérleti projektek révén az amerikai Schneider céggel és a C.R. Angliával. Ezek átfogó betekintést nyújtanak a szállítási ágazat különböző dimenzióiba.

A Torc 2022 óta dolgozik együtt az amerikai Schneider céggel. A szállítmányozó cég biztosítja a rakományokat a Torc kísérleti üzeméhez. Ezenkívül az együttműködés betekintést nyújt a tehergépjármű-szállítási műveletekbe. Ez támogatja az úgynevezett autonóm módon hajtott középső mérföld kereskedelmi forgalomba hozatalát a logisztikában, az áruszállítási központok közötti fuvarozásban.

MEGGYŐZŐDÉSÜNK, HOGY A DAIMLER TRUCK EGY NAGYON EGYEDI, KIFINOMULT TERMÉKET KÍNÁL AZ AUTONÓM VEZETÉS TERÜLETÉN, AMELY AZ ÜZEMELTETÉSI KÖLTSÉGEK SZEMPONTJÁBÓL NAGYON JÓL MEGFELEL AZ IGÉNYEINKNEK.Ron Hall, berendezésekért és üzemanyagért felelős alelnök, C.R. England

A fikciótól a valóságig

Szilárdan hiszem, hogy az autonóm teherautók javítani fogják a mindennapi életet. Ez a technológia már nem ötlet, nem tiszta fikció. Ez még ebben az évtizedben valósággá válik. És megvan benne a lehetőség, hogy átalakítsa a közlekedési ágazatot. Nagyon örülök, hogy csapatom és partnereink élen járnak ebben. Mindezt a megfelelő sebességgel, a megfelelő okokból és mindenekelőtt egy szilárdan rögzített, mindenütt jelenlévő biztonsági koncepcióval vezéreljük. Még csak az elején vagyunk, úgyhogy maradjon velünk, annyi minden van még hátra.


A szerzőről

Joanna Buttler vezeti a Daimler Truck globális autonóm technológiai csoportját. Ebben a szerepében ő felel a vállalat globális autonóm vezetési technológiai stratégiájáért, járműprogramjaiért, globális bevezetéseiért és minden partnerségért. Ő irányítja a stratégiai partnerségek minden aspektusát a Waymo-val, valamint a Torc Robotics-szal, a Daimler Truck független leányvállalatával. Mindkét partner a SAE 4. szintjének megfelelő autonóm vezetési szoftverek fejlesztésére összpontosít. Emellett Joanna Buttler felel az összes globális autonóm vezetési tevékenységért, beleértve a fejlesztést, a termékstratégiát, a partnerségeket és a felvásárlásokat.

Forrás: Daimler Truck

(Ezt a cikket 43 alkalommal tekintették meg.)