Dömötör Csaba: az olajszankciók következő szakaszának az európai dízelpiac lehet az áldozata

Pár nap múlva megkezdődik az olajszankciók következő szakasza, ami az orosz finomított kőolajtermékekre vonatkozik majd, és ez nagy hatással lesz az európai dízelpiacra.

Bevezették az egységes üzemanyag-jelölõ címkéket a benzin

Üzemanyag-jelölő címkék egy Shell benzinkúton Debrecenben 2018. október 12-én. Európai uniós irányelv írja elő ettől naptól minden tagországban az egységes üzemanyag-jelölő címkék bevezetését, de megmaradnak a benzinkutakon az üzemanyagok megszokott helyi jelölései is. A benzint a kör, a gázolajat a négyzet, az üzemanyag gázokat pedig a rombusz formájú matrica jelöli. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

Pár nap múlva megkezdődik az olajszankciók következő szakasza, ami az orosz finomított kőolajtermékekre vonatkozik majd, és ez nagy hatással lesz az európai dízelpiacra – hívta fel a figyelmet a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára pénteken.  

Dömötör Csaba a Facebook-oldalán közzétett videónyilatkozatában rámutatott: a dízelellátás már eleve elég szűkös, ami miatt a dízel ára több európai régióban is jóval a benzinár fölött van. Ráadásul az európai országok a világ más térségeihez képest jóval nagyobb arányban használnak dízelt. Oroszország pedig évtizedek óta a legnagyobb importforrásuk – tette hozzá, kiemelve: ilyen körülmények között „sikerült” dönteni ezekről a szankciókról.

A parlamenti államtitkár megjegyezte, a Financial Times is írt a várható hatásokról: olajipari szereplők szerint ezek a döntések megugró árakhoz és akár hiányhoz is vezethetnek. Arra is kitértek a cikkben, hogy az olajárak emelkedése sajnos ellensúlyozhatná azt, hogy a földgáz ára az elmúlt hetekben mérséklődött. Ez véget is vetne annak a reménynek, hogy az üzemanyagárak már elérték a csúcspontjukat. A pénzügyi lap arra is felhívja a figyelmet, hogy ha nincs import orosz forrásból, akkor Európának olyan régiókkal kell majd versenyeznie, amelyek fizikailag közelebb vannak az importforráshoz. Így indiai, közel-keleti finomítókra és kínai exportra kell majd támaszkodni.

Ez aligha lesz olcsóbb – mutatott rá Dömötör Csaba, aki hozzátette: nem túl optimista a lap zárómegállapítása sem. Eszerint a dízelellátásban biztosan zavarok lesznek a következő hónapokban. Valakinek biztos jó ez, de Európának aligha – fogalmazott az államtitkár.

Forrás: MTI

Illusztrációs kiemelt kép – MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

(Ezt a cikket 49 alkalommal tekintették meg.)