H. Szabó Sándor felvétele

A Reuters adatközlése alapján az október 31 -november 4-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 3,6%-kal csökkent, a gázolaj ára 7,2%-kal lett olcsóbb. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 2,0%-kal erősödött a dollárhoz viszonyítva. A gázolaj ára a héten folyamatosan mérséklődött, a benzinnél nagyobb ingadozások voltak. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján, figyelembe véve a pénteki (11.04.) 2 forintos benzin és 3 forintos dízel árcsökkentést, további 4 forintos benzin, illetve 6-7 forintos gázolaj árcsökkenés történhet november 9-én, szerdán.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 42-46 dollár között ingadozott, heti átlagban 4,2 dollárral, 9%-kal csökkent az ár. A spot olajár a hépt folyamán minden nap csökkent. Az olajpiacra gyakorolt hírek főképp az OPEC kitermelés korlátozási terveivel kapcsolatosak. A november végi OPEC értekezletet előkészítő tárgyalások során ezen a héten nagyobb vita robbant ki Szaúd Arábia és Irán képviselői között. A Reuters információi szeint Irán nem volt hajlandó elfogadni a kitermelése szintjére vonatkozó adatokat, s nem volt hajlandó semmilyen befagyasztást elfogadni, szigorúan ragaszkodik a 4,2 millió hordó/nap kitermelési szint eléréséhez. A szaúdi képviselő kijelentette, hogy Szaúd Arábia a jelenlegi 10,7 millió hordó/nap kitermelési szintjét könnyedén fel tudja vinni 11-re, vagy akár 12 millió hordóra, ezzel fokozná az amúgy is meglevő kínálati többletet, amely árcsökkenéshez vezethetne. A fenti vita, de főképp az egyezség hiánya miatt süllyedt az olajár az idei augusztusi igen alacsony értékekre. Az árcsökkenés másik oka, hogy az Egyesült Államok olajkészletei igen jelentős emelkedést mutattak az új adatok szerint, s ezt a hatást kiegészítette az is, hogy a pénzügyi befektetők jelentősen csökkentették a hosszabb távú olajárakba való befektetéseiket. Pénzügyi elemzők szerint ez a közelgő amerikai választásokkal kapcsolatos elsősorban, s nem az olajpiaci bizonytalanságokkal.  Szintén elsőegítette az árak csökkenését, hogy az elmúlt 23 hétből 20 alkalommal emelkedett az amerikai kőolajfúrások mennyisége, a múlt héten kilenc fúrással növekedett, s elérte a 450 darabos szintet. 

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 3,4 dollárral, 7%-kal csökkent ezen a héten. Az idei év negyedik negyedévére vonatkozó határidős árak most 46 dollár körül változnak, ez jelenleg azt jelzi, hogy január elejétől marad az üzemanyagok megemelt jövedéki adója. A számításokhoz az is hozzátartozik, hogy a spot Brent ár októberi átlaga még nem érte el az 50 dollárt. Természetesen itt még sok változás jöhet, az OPEC meglepheti az olajpiacot egy egyezséggel, amely decemberre jócskán 50 dollár fölé tolhatja az árakat.  

Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti átlagos különbség ezen a héten 1,5 dollárra emelkedett, mivel a határidős Brent ára kevésbé csökkent, mint a határidős WTI átlagos ára. 

Az üzemanyagpiacokon, elsősorban a benzin piacán jelentős ingadozásokat okozott, hogy robbanás miatt az Egyesült Államokban ismét leált a Colonial üzemanyag-vezeték, amely a Mexikói-öböltől viszi a finomított termékeket az észak-keleti partokhoz. Ez azonnali benzin áremelkedést okozott, s az európai kereskedők azonnal exportálni kezdtek, amely megemelte az árakat. A hét folyamán többször is etolták a vezeték megnyitását, ez további ingadozásokat okozott a benzin árában, de a változások a dízelt nem érintették, mivel azt a vezeték-ágat hamar újranyitották.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva az október 31 – november 04-e közötti időszakban 3,6%-kal csökkent, az észak-nyugat-európai piacon és az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 1,6-4,8%-kal csökkentek az árak. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára az európai piacokon 6,7-7,2% között csökkent.

A forint átlagos heti árfolyama az október 31 – november 04-i héten 2%-kal erősödött a dollárhoz képest, a dollár árfolyam 277,7 forint korül ingadozott. A megelőző héthez viszonyítva ezen a héten közel 5,5 forinttal kellett kevesebbet adni egy dollárért. A dollárban kifejezett üzemanyagpiaci árcsökkenést a forint erősödése tovább növelte. A forint-dollár árfolyam erősödése egyrészt a dollár euróhoz viszonyított gyengüléséből fakad, másrészt a forint is erősödött az euróhoz viszonyítva.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, az európai piacokon 3,6-6,7%-os árcsökkenés mutatható ki, a gázolajnál a heti átlagok szerint forintban számolva 8,5-9%-os volt az árak esése.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti átlagos árváltozások alapján a benzin 6-8, gázolaj esetében 10-11 forintos csökkenés jelentkezett. Mivel a pénteken 2 forintos benzin és 3 forintos gázolaj árcsökkenés már megtörtént, ezért várhatóan hétfőn, november 7-én, további 4 forint körüli benzin és 6-7 forint közötti gázolaj-árcsökkentés lehetséges, egyéb üzletpolitikai tényezőktől itt eltekintve. 

A fenti változtatásokkal a benzin ára 345, a gázolaj ára 356 forint/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.) 

Az elmúlt egy év során a benzin ára 5, a gázolaj ára 7%-kal nőtt. Szeptember végével, elsősorban az adóemelés hatására lezárult az üzemanyag árcsökkenés időszaka. 

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 1%-kal kevesebb benzint és 3,5%-kal kevesebb gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 125 Ft/liter, dízel esetében 120,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 1,5 Ft/liter, dízel esetében 1,405 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.

Illusztrációs kiemelt kép: H. Szabó Sándor

 

(Ezt a cikket 41 alkalommal tekintették meg.)