Forgalmi engedélyt kapott a félautomata kamion az Egyesült Államokban
Megkapta a forgalmi engedélyt és ezzel részt vehet a közlekedésben az első félautomata kamion az USA-ban, Nevada államban.
Május 5-én ünnepélyes keretek között jelentette be az Észak-Amerikai Daimler Trucks, hogy az első vezető nélküli, automata navigációra képes kamionjuk megkapta a hivatalos forgalmi engedélyt és így közlekedhet a közutakon. A „Freightliner Inspiration Truck” névre hallgató teherautó egy korábbi Daimler továbbfejlesztett változata, és még nem minősül önállónak, ugyanis automata üzemmódba csak autópályákon, gyorsforgalmi utakon állítják normál időjárási körülmények között. Ezeken az utakon ugyanis nincs közlekedési lámpa, zebra, vagy más a gyors forgalmat akadályozó tényező. Ha viszont a kamion úgy érzékeli, hogy az időjárási viszonyok megváltoztak, például az út síkossá válik, akkor a rendszer jelzi ezt a sofőrnek, akinek 5 másodperce van arra, hogy átvegye az irányítást. Amennyiben ez nem történik meg, akkor a kamion lelassul, majd megáll.
Rendszeradatok
A félautomata teherautó ún. Highway Pilot System-nek nevezett rendszerrel van felszerelve, ez biztosítja a navigációt. Érzékelője a sztereoszkopikus kamera, emellett egy 250 méter hatótávolságú radarral is fel van szerelve. A radarok csak előre érzékelnek, hátrafelé nem, és a járművek egymással sem képesek kommunikálni.
A navigáció tulajdonképpen a fény érzékelésén alapszik. A sztereoszkopikus kamera, hasonlóan a fényképezőgéphez két eltolt felvételt készít, így az alkalmassá válik a térérzékelésre (forrás: alkonylampa.hu).
A kiadott forgalmi engedély csupán a tesztjárműre vonatkozik, így könnyebben tudják a fejlesztők tesztelni, és minden időjárási körülmény között kipróbálni. Ha a tesztelés jól sikerül, és kiküszöbölik az összes hibát, akkor kerülhet szóba a kereskedelmi forgalomba hozása, ez azonban még akár évekig is eltarthat.
Kevesebb vagy több baleset várható?
A Daimler egyébként úgy véli, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően elkerülhetők lesznek a balesetek, hiszen kizárható lesz az emberi tényező, amely általában a balesetek 90 százalékát okozza. Ezt az előrejelzést azonban némileg árnyalja az a kép, amely a napokban került napvilágra. E szerint a Google által kifejlesztett önjáró autók 11 balesetet okoztak a tesztelések során. Igaz, hogy a baleseteket egy esetben sem a gépek okozták, és csupán koccanásos jellegű balesetek voltak, valamint a 11 baleset 6 év alatt történt. A leggyakoribb ok volt, hogy hátulról beleszaladtak az önjáró autókba, ám sok esetben az önjáró autók olyan baleseteket is elkerültek, amelyekre nem lehetett előre számítani és ütközés lett volna az eredménye.
Az Egyesült Államokban nem csak a Google, hanem más cégek (pl. a Delphi) is tesztelnek önjáró autókat, jelenleg 48 ilyen típusú autó van forgalomban.
A kamionos balesetek okai a legtöbbször emberi mulasztásra vezethetők vissza, hiszen a kamionos munkakör sokszor fárasztó és monoton, és egyben a sofőrmunkák közül a legnehezebbnek tartják. Ehhez még hozzájárul, hogy igen kockázatos munkakör, nem véletlen, hogy az Egyesült Államokban nem örvend nagy népszerűségnek a munkavállalók körében.
A fejlesztések egyébként inkább az önjáró teherautók irányába mutatnak, így valószínűsíthető, hogy ezek a kamionok hamarabb fognak élesben is elterjedni, mint az önjáró személygépkocsik. A fejlesztő cégek az önjáró járművekben igen nagy potenciált látnak, dollármilliárdokat költenek a fejlesztésekre, ám az önjáró autókkal szemben még ma is nagyon sok kétely és félelem fogalmazódik meg az emberekben, amiknek az eloszlatása is a cégek jövőbeni feladata lesz.
Forrás: Szuhi Attila – ite.hu
.
(Ezt a cikket 451 alkalommal tekintették meg.)