Merre tart a német minimálbér ügye?
Németország azon intézkedése, miszerint a saját területén területén tevékenységet végző más tagállambeli közúti teherfuvarozó cégeket arra kötelezi, hogy helyi minimálbért fizessenek alkalmazottaiknak, érthető módon heves tiltakozásokat váltott ki az érintett keleti országok részéről. A meghozott német szabályozás elsődlegesen a magyar, a román, a lengyel, a cseh, a szlovák és a litván fuvatozókat érinti kedvezőtlenül.
Az érintett országok szakmai szervezetei heves tiltakozásuknak adtak hangot. Egyeztetések kezdődtek az Európai Bizottság és a német kormány között, de a keleti fuvarozók továbbra sem lehetnek elégedettek; nem csoda hát, hogy több esetben fuvarozói tiltakozásokról kellett hírt adni.
Jelenleg Németország a törvénymódosításra vonatkozó kérdések jogszerűségét és arányosságát vizsgálja. A fuvarozóknak egyelőre várniuk kell a megnyugtató válaszra.
Eközben a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete arról tájékoztatta a nyilvánosságot, hogy sem ellenőrzésről, sem bírságról nem áll rendelkezésükre semmilyen adat. Ugyanakkor kérik a fuvarozókat, hogy az esetleges bírságok dokumentációit juttassák el a részükre, hogy azokat továbbíthassák a kormányzati és nemzetközi csatornákon keresztül az uniós szervekhez. Az MKFE arra és kéri a tagságát, hogy ha ilyen esetről tudnak, legyen szó akár MKFE-tagról vagy külső fuvarozóról, haladéktalanul értesítsék az egyesületet. Nem csak az esetleges büntetésekről szóló tapasztalatok, hanem az ellenőrzéssel kapcsolatos információk is hasznosak lehetnek. Bármi ilyen jellegű információval kapcsolatban a bobal@mkfe.hu címen lehet jelentkezni.
A német és a francia szabályozás kapcsán minden szakmai szervezet és demonstráló egyetért abban, hogy üdvözölendő lenne, ha a keleti fuvarozók is a német kollégáikkal megegyező bérezésben részesülnének, viszont egy ilyen jellegű szabályozás akár több tízezer magyar munkahelyet sodor veszélybe és ugyanennyi család megélhetését kockáztatja. Az európai elvek ellenzik, hogy egyetlen állam beavatkozzon egy ágazat irányításába – ezt sérelmezik és róják fel a kelet-európai szervezetek. Magyarország tekintetében akár 100 ezer forintra is rúghat az az összeg, ami egyetlen fuvar megnövekedett költségét jelenti. Noha elméletileg a magyar költségvetés is profitálhatna az ilyen jellegű szabályozásból, a gyakorlatban mégsem ez várható; sokkal valószínűbb, hogy a megnövekedett járulék bevételek helyett a megszűnő munkahelyek száma fog nőni.
Forrás: www.trans.eu
.
(Ezt a cikket 380 alkalommal tekintették meg.)