Teherautó és mezőgazdasági jármű abroncs választás
A teherautó és mezőgazdasági járműabroncs választás talán még nagyobb odafigyelést igényel, mint a személyautók abroncs cseréje. Túl az ismert szempontokon, a Szövetség tagjai nevében néhány további szempontra szeretnénk felhívni a figyelmet:
-
Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu Ami a teherautóknál a legfontosabb: más-más mintázatú abroncsot kell szerelni a hajtott, a kormányzott, illetve a teherviselő tengelyen. Kormányzott tengely: itt a dinamikus terhelések, a kiváló nedves és száraz manőverezhetőség, a tengely geometriájának megfelelő szögek, nagyobb kilométer-teljesítmény jelentette követelmények miatt az „F” vagy „Z” jelű mintázatú abroncsot kell felszerelni.
- Hajtott tengely: a teherautónál itt a legnagyobb a tengelyterhelés, ezeknek az abroncsoknak kell elviselni a hajtó- és fékezőnyomaték átadását. Az ideális megoldás a „D” mintázatú abroncs, városi felhasználás esetén a „Z” mintázat is elfogadható.
- Teherviselő tengely: a statikus és dinamikus terhelések, a megcsúszás fokozott veszélye miatt ide a „T” jelű abroncs a jó megoldás. Itt is használhatunk „Z” jelű mintázatú abroncsot, de a felszerelésekor ellenőrizzük, hogy a terhelési index és a sebességjel megfelel-e a tengely követelményeinek. Kormányzott és hajtott tengelyeken nem szabad „T” jelű mintázatot használni!
- A megfelelő nyomásérték, állapot, mintázat mellett figyelni kell arra is, hogy kamionok esetén eltérő mintázat használandó belföldi áruterítéshez, illetve nemzetközi fuvarozáshoz, részben a gördülési ellenállás – végső soron a fogyasztás -, részben a tapadás miatt. A legtöbb nagy gyártónak van „regionális”, illetve „távolsági” felhasználásra szánt teherautó abroncsa. A „vegyes” megjelölésű abroncs országúton és terepen egyaránt alkalmazható. Más jellegű abroncsot (fokozottan sérülésálló) kell választanunk, ha építkezésen dolgozunk, és mást, ha mezőgazdasági jellegű munkát végzünk.
- A teherautó és buszabroncs esetében is lehet futózott abroncsot vásárolni. A nagy abroncsgyárak is állítanak elő hideg- és melegfutózott termékeket, részben környezettudatosság, részben gazdaságossági okokból kifolyólag.
- A megfelelő nyomásnak itt is kiemelt szerepe van, amelyet a tengelyterhelésnek megfelelően kell beállítani. A súlyindex vagy terhelési index az abroncs oldalán van feltüntetve; egy háromjegyű számot keressünk. Ez határozza meg az abroncs terhelhetőségét. A 152/148 jelölés pl. a következőt jelenti: a maximális terhelhetőség 3550 kg/kerék, ikerszerelés esetén 3150 kg/kerék.
- A teherautóknál is felismerhetők az alacsony/magas nyomásból keletkezett meghibásodások, figyeljünk a gyártók által ajánlott értékek betartására: mindig a tengelyterhelésnek megfelelő légnyomásértéket kell alkalmazni.
- Mezőgazdasági abroncsnál is mindig szem előtt kell tartani a felhasználás jellegét. Nem mindegy például a talajnyomás vagy a vonóerő átadó képesség.
- Elsősorban haszongépjármű abroncsoknál alkalmazott rövidítés: M+S. Jelentése sár+hó (mud & snow), vagyis ilyen viszonyok között is boldogulunk majd.
- Regroovable felirat: utánvágható a mintázat. Ezt olyankor alkalmazzák, amikor az eredeti mintázat mélységéből már csak 2 – 4 mm maradt. A jelölt abroncsokat eleve utánvághatóra tervezték. Ezzel a módszerrel késleltethető az új abroncsok beszerzése. Csak a jelölt abroncsokon végezhető el az eljárás, amit bízzunk szakemberre! (Az utánvághatóságot esetenként „U”jel, vagy más, egyedi azonosító is jelölheti.)
Forrás: Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA)
.
(Ezt a cikket 384 alkalommal tekintették meg.)