Megjelent a jogosulatlan fuvarozás visszaszorítását célzó kormányrendelet, amely már a büntetési tételeket is tartalmazza
A Magyar Közlöny április 3.-i számában jelent meg a Kormány 116/2014. (IV. 3.) Korm. rendelete a közúti fuvarozást érintő egyes kormányrendeletek módosításáról, amely jelentős eredménye a jogosulatlan árufuvarozás visszaszorításáért tett erőfeszítéseknek.
A külföldi kamionok fuvartevékenységének ellenőrzését sürgette már hosszú évek óta Ignácz József Péter, az MKFE Keletre és TIR-el Fuvarozók Szakbizottságának vezetője, valamint többször foglalkozott a témával a Fuvarlevél magazin is. A jogosulatlan fuvarozással kapcsolatos tényeket és a probléma megoldását jól összefoglalja Kaibinger Tamás Fuvarlevélben megjelent cikke, amely 2013 június elején oldalunkon is megjelent.
A sajtóban szeptember végén jelent meg a hír, mely szerint október 1-től Magyarországon is fokozottan ellenőrzi a hatóság a tevékenységi és közlekedési engedélyek meglétét, de akkor még nem lehetett teljes az öröm, amelyről Ignácz József Péter nyilatkozott a Fuvarlevél Magazinnak.
Orbán Viktor Miniszterelnök Úr szívén viseli a magyarországi fuvarozók piacvédelmi ügyeit is.
A külföldi fuvarozók által végzett illegális fuvarozási tevékenység felszámolásával kapcsolatban a fuvarozói érdekképviseletek Orbán Viktor Miniszterelnök Úr részére írt levele nyomán Dr. Völner Pál államtitkár Úr munkacsoport összehívását rendelte el, amelynek feladata a levélben megfogalmazott javaslatok megvitatása, a felvetett problémákra megoldás kidolgozása.
A munkacsoportot Székely András Nemzeti Fejlesztési Minisztérium GVF főosztályvezetője koordinálja a munkában a Nemzetgazdasági Minisztérium munkatársai és az ellenőrzésre jogosult hatóságok ORFK, NKH, NAV. vezetői és az érdekképviseletek NIT, MKFE jogászai,szakértői is részt vesznek.
Az érdekképviseletek álláspontja szerint hazánk uniós csatlakozásával a külföldi fuvarozók engedély-felhasználása hatósági ellenőrzéseinek száma megcsappant, amelynek következtében megnőtt a jogosulatlan, az engedély nélküli fuvarozás vagy a többszörös engedély-felhasználás. Az ellenőrizetlenség a magyar fuvarozók piaci pozícióit veszélyezteti, ezért annak helyreállítása kiemelten fontos.
A probléma megoldása érdekében első lépésben a jogszabályi környezet módosítására volt szükség.
Az engedélykötelezett árufuvarozó járművek engedélyhasználatának, kezelésének szabályzása Magyarország területére belépéskor valamint kilépéskor. Engedélynek a bemutatási kötelezettségének kiterjesztése a magyarországi feladókra és címzettekre is azzal, hogy azok kötelesek vizsgálni az engedélyek meglétét, időbeli hatályát és az adott fuvarfeladatnak való megfelelést.
Az április 3-án megjelent 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet módosítását így kommentálta Ignác József Péter:
A jogosulatlan fuvarozás felszámolása és a magyarországi fuvarozók piacának megvédése érdekében mérföldkő ez a kormányrendelet .
Nyilván nem mindenkinek fog ez tetszeni,de a piacvédelem az nagyon fontos minden ország fuvarozói számára.
Reméljük, hogy folytatódik a magyarországi fuvarozók piacvédelme és visszanyeri elvesztett export-import áruszállítási lehetőségét és méltóságát a szakma.
A rendelet lényegesebb pontjai:
„4/A. § (1) A díj ellenében nemzetközi közúti árutovábbítást és a saját számlás nemzetközi közúti áruszállítást végző tehergépjármű vezetője az államhatár átlépésekor köteles a CEMT engedély részét képező fuvarnapló vagy a 4. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott engedély
a) megfelelő rovatában feltüntetni a tehergépjármű Magyarország területére történő belépésének, valamint a Magyarország területéről történő kilépésének helyét, pontos (nap, óra, perc) időpontját és a kilométeróra állását
vagy
b) a) pont szerinti kezelését elvégezni az erre rendszeresített technikai eszközzel, amennyiben ilyen eszköz rendelkezésre áll, és az engedély megfelelő rovatában feltüntetni a tehergépjármű kilométeróra állását.
(2) A CEMT engedélyt vagy a 4. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott engedélyt a díj ellenében nemzetközi közúti árutovábbítást végző gazdálkodó szervezet köteles a magyarországi felrakás helyén a feladónak,
magyarországi lerakás helyén a címzettnek is bemutatni.
(3) Magyarországi felrakás helyén a feladó, magyarországi lerakás helyén a címzett is köteles vizsgálni a (2) bekezdésben foglalt engedély meglétét, időbeli hatályát és az adott árutovábbítási feladatnak való megfelelését.
(4) Ha a (2) bekezdésben foglalt engedély hiányzik, nem érvényes, hiányos vagy nem felel meg az adott árutovábbítási feladatnak, a feladó, a címzett köteles azt a közlekedési hatóságnak vagy a vámhatóságnak, illetve a rendőrségnek bejelenteni. A bejelentést kézhez vevő hatóság jogosult a felrakás és lerakás helyén megjelenni, továbbá intézkedni a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 20. §-a szerinti, valamint az ügyben indokoltnak tartott más eljárás megindítása iránt. Ha az engedély hiánya, érvénytelensége, hiányossága az áru felrakásánál derül ki, a feladó jogosult az áru felrakását megtagadni.
(5) A magyarországi felrakás helyén a feladónak, a magyarországi lerakás helyén a címzettnek a CEMT engedély részét képező fuvarnaplóra vagy a 4. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott engedélyre rá kell vezetnie a felrakás és a lerakás helyét, idejét, valamint az árutovábbítási feladatot végző tehergépjármű kilométeróra állását is. Ezt követően a feladónak, a címzettnek a fuvarnaplóról vagy az engedélyről fénymásolatot kell készítenie, és azt a magyarországi felrakás vagy lerakás helyén vagy a címzett telephelyén a fuvarlevélhez csatoltan egy évig meg kell őriznie, valamint a hatóság kérésére be kell mutatni.”
A fentieket érdemes szigorúan betartani és betartani, mert a büntetési tételek sem elhanyagolhatók:
Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A bírság összege, forintban | A bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető) |
Nemzetközi közúti áruszállítási engedély, CEMT engedély és a hozzá szükséges igazolás, autóbuszos járati engedély |
||
a) hiánya, érvénytelensége, | 300 000.- | szállító |
b) szabálytalan használata, illetve eltérés az engedélyben foglaltaktól, |
150 000.- | gépjárművezető |
c) a KR. 4/A. §-ában meghatározott engedélykezelési, bemutatási, ellenőrzési, fénymásolat-készítési, bejelentési és megőrzési kötelezettség teljesítésének elmulasztása vagy megakadályozása |
300 000.- | feladó, címzett, gépjárművezető” |
A 116/2014. (IV. 3.) Korm. rendelet teljes szövege innen tölthető le >>
Az iratminták az NKH oldalán is elérhetők >>
hungarokamion.hu
.
(Ezt a cikket 1721 alkalommal tekintették meg.)