Érdekességek Hírek Járműtechnika Márkahírek Renault

RENAULT TRUCKS: A LEGKORSZERŰBB TECHNOLÓGIAI ESZKÖZÖKKEL KIFEJLESZTETT ÚJ JÁRMŰKÍNÁLAT

A Renault Trucks a márkatörténet legszigorúbb teszteléseit végezte el az új termékpalettán. A járműveket közutakon és a gyártó La Valbonne-i tesztközpontjában is próbára tették a legkorszerűbb számítástechnikai tervezési és fejlesztési eszközök bevetésével. Részletes áttekintés következik a teherautók kifejlesztésének egy-egy fontos szakaszáról!

development_range_euro_6_computer_assisted_simulation_1

A számítógépes modellezés
Erre a lépésre jóval a teherautó kifejlesztése előtt kerül sor, amikor még a formaterv sem vált véglegessé.

Azokkal az eszközökkel, amelyek jelenleg a Renault Trucks rendelkezésére állnak, egyszerre fejleszthető a jármű külseje és belseje. A virtuális világot megjeleníteni képes, speciális szemüvegeknek és letapogató kesztyűknek köszönhetően különböző magasságú és testalkatú sofőrök legkülönbözőbb fedélzeti tevékenysége is valósághűen szimulálható, így még a tesztsofőrök véleményezése előtt objektív képet kaphatnak a fejlesztők arról, hogy a vezető például hogyan lát ki a fülkéből, vannak-e holtterek, mennyire kényelmesen és praktikusan kezelhetők a kapcsolók, vagy milyennek érezhetik a vezetési és pihenési komfortot. « A virtuális valóságot megjelenítő platformnak köszönhetően a projekt kezdetétől, jóval az első prototípus legyártása előtt meg tudtuk határozni a műszerfal kapcsolóinak optimális formáját és elhelyezését, akárcsak a rakodóhelyeket, de még a szélvédő méretét és a visszapillantók helyét is » – magyarázza Thierry Hours, a távolsági szállító és az építőipari kínálat megújításával megbízott alelnök.

Napjaink autóiparának legfejlettebb szabványaival összhangban ezeket az eszközöket használják a gyártástervezéshez is: « A fülkék esetében például nem kellett létrehoznunk a gyártáshoz szükséges prototípus elemeket » – mutat rá Thierry Hours – « a szimulációknak köszönhetően egyből a sorozatgyártás tervezésének szakaszába léphettünk».

A szimulációk során és az első menetróbákon összegyűjtött információkkal elsősorban a Renault Trucks tervezőirodáiban dolgoznak a mérnökök, másodsorban pedig továbbadják a beszállítóknak és a gyártóüzemek tervező fejlesztő csapatainak is, hogy ezekre támaszkodva alakíthassák ki a termékek minőségét garantáló gyártási folyamatokat, és tervezzék meg a járművek karbantartási előírásait, amelyeket majd a Renault Trucks márkaszervizek végeznek el.

3D-s modellezés és sztereolitográfia
A Renault Trucks az új járművek fülkebelsőjét a Formula–1-ben is alkalmazott úgynevezett sztereolitográfia technika felhasználásával fejlesztette ki. Ezzel a technikával, melynek alapelve a 3D-s nyomtatáséhoz hasonló, digitális fájlokból lehet létrehozni prototípus darabokat, mindössze néhány óra alatt, hagyományos ipari berendezések nélkül. Az egyes darabok műgyanta kádban nyernek végleges formát lézeres szilárdítással. Amikor elkészülnek, teljesen hibátlanok és valósághűek. « Ezzel a technikával rengeteget nyertünk a rugalmasság és a megbízhatóság terén » – fejti ki Thierry Hours. «Többek között lehetővé tette a műszerfal elemeinek gyors tesztelését és módosítását; másik hatalmas előnye, hogy csak akkor kellett a valódi elemeket legyártanunk, amikor már biztosak voltunk abban, hogy a végeredmény maradéktalanul megfelel a követelményeinknek.»

Az elektromágneses kamra
Talán nem is tudunk róla, de elektromágneses mező gyakorlatilag mindenütt megtalálható az utakon; gondoljunk csak az autópálya-kapukra vagy a nagyfeszültségű vezetékekre. A teherautó elektronikus rendszerének tökéletesen megbízható működése érdekében a Renault Trucks teljes körűen tesztelte ezt a területet is egy speciális elektromágneses kamrában, ahol szimulálni lehet az összes környezeti elektromágnses hatást, így megvizsgálható a jármű elektromágneses kompatibilitása és rezisztenciája. Ezt a laboratóriumot a « Faraday-kalitka » elve alapján teljesen elzárják a külső sugárzásoktól. Az elektromágneses kamra voltaképpen egy szabályos fém kocka, melynek oldalait a külső elektromágneses mezők elnyelésének megakadályozása érdekében karbonnal feltöltött poliurétán kúppal fedik be. A tesztelés során a járművet különböző elektromágneses mezőkbe helyezik, ahol több, mint 100 V/m, 100 kilo Hertztől 3 giga Hertzig terjedő hullámokkal terhelik.

A tesztelés kiterjed arra is, hogy a jármű elektromágneses kisugárzása nem zavarja-e a környezetét, vagy saját működését. A laboratóriumban a Renault Trucks összes új járművét alávetették az elektromágneses teszteknek.

Tesztek próbapadon és az utakon
Az új járműveket a Renault Trucks tízezer kilométernyi tesztútnak vetette alá. Először a körpályás tartóssági teszteket végezték el. « Húsz hét alatt egy egész életciklusnyi igénybevételnek tesszük ki a járműveket » – meséli Thierry Hours. A járműveket La Valbonne-ban, a Renault Trucks tesztközpontjában teszik próbára. A menetpróba első részét 90 km/óra menetsebességen egy ovális tesztpályán végzik, majd egy másik speciális pályán, ahol a szélsőséges körülményeket szimulálva a karosszéria és a fülke jelentős deformálódását idézik elő. Ezek a tesztek arra irányulnak, hogy a járműveket minden körülmények között, a határokat a végletekig kitolva tegyék próbára. Az eltört, meghibásodott alkatrészeket a mérnökök elemzik, azonnal módosítják, majd ismét tesztelik, ezzel biztosítva azok kiváló minőségét.

A megbízhatósági teszteken a jármű elemeit egyesével teszik próbára a különböző felhasználási körülményeket szimulálva. A karosszériát, a gumi és műanyag alkatrészeket, az elektromos vezetékeket és egységeket, valamint a fülkét torziós és vibrációs hatásoknak teszik ki a tesztpadokon. A motorok számos órát töltenek próbapadon, ahol a legkülönbözőbb teljesítményeken nyúzzák őket. Nem feledkeznek meg a fülke belsejéről sem; itt az ajtók, illetve a hűtőmaszk megfelelő nyitását és zárását tesztelik.

Az elektronikus alkatrészeket egy olyan speciális tesztpadon ellenőrzik, ahol a teherautó belsejében, a karosszérián, vagy a motorban található összes elektronikus funkciót próbára lehet tenni.

Folyamatos fejlesztés alatt áll a fülke, amelyet szintén külön erre a célra épített tesztpadokon tesznek próbára. Egy hidraulikus emelőbakos rendszernek köszönhetően extrém igénybevételnek vetik alá, ezzel tesztelve a tartósságát, ütközésienergia-elnyelő képességét, úttartási képességét szélsőséges körülmények között is, valamint az élettartamát. Ezen kívül a Renault Trucks szélcsatornában is tesztelte az új járműkínálatot, ennek köszönhetően javultak a járművek légellenállási tulajdonságai, emellett tökéletesíteni lehetett egyes karosszériaelemeket a jobb levegőáramlás, és ezzel végső soron a kisebb fogyasztás érdekében.

A jármű főbb egységei, az alváz, a fülke, a motor, a sebességváltó és az elektronikus alkotóelemek összesen ötmillió órát töltöttek tesztpadon. Minden funkciót próbára tettek, a műveleteket több ezerszer megismételték, hogy meggyőződjenek az összes alkatrész kifogástalan működéséről és megbízhatóságáról.

Ezzel párhuzamosan az új teherautókat közutakon is tesztelték, így valós körülmények között ellenőrizhették a jármű működésének főbb egységeit, a fogyasztást, a kényelmet, az úttartást, az akusztikai- és zajkomfortot, a fülke funkcionalitását mind az éjszakai, mind a nappali használat során. Összesen harminckét részegységet vizsgáltak, amivel a járművek kiváló minőségét, teljesítményét és megbízhatóságát garantálja a gyártó.

A Renault Trucks több tesztsorozatot is végrehajtott extrém hőmérsékleti viszonyok között. A « fagy » tesztek három télen át, Lappföldön zajlottak, ahol a hőmérséklet nem ritkán mínusz 40 fokig süllyed. A Dél-Spanyolországban és Ománban végzett « kánikula » tesztekre három nyarat szántak; itt a hőmérséklet rendszeresen eléri a 45 fokot, tűző napon pedig akár 60 fokig is felkúszik a hőmérő higanyszála! « Ezeken a teszteken a jármű összes részegységét próbára teszik a szakemberek: az úttartást, az indulási képességet egy nagyon hideg éjszaka után, és azt, hogy hogyan tud haladni a jármű erősen behavazott vagy nagyon poros úton, majd teszteljük azt is, hogy mindezek mellett hogyan változik a vezető komfortja a fülkében » – árulja el a részleteket Thierry Hours. « A teszteket végző munkatársaink a járműben alszanak és töltik a napjaikat. Tesztelik a fülke megfelelő szigetelését, a légkondicionáló, a fűtés, a párátlanító működését, a fülkefellépőket, még azt is, hogy kemény fagyban sikerül-e kinyitni a szerszámos ládát! Abból indulunk ki, hogy ügyfeleink nagyon sokféle helyzettel találhatják szembe magukat. »

A motortesztek
Lyonban a Renault Trucks motorfejlesztési és tesztközpontjában ezer embert foglalkoztatnak; itt találhatók azok az eszközök, amelyekkel az új járművek hajtásláncainak teljesítményét, tartósságát és fogyasztását tesztelik. Az Euro 6 előírásaira való áttérés igazi kihívást jelentett a motortesztelő csoportok számára; sikerült jelentősen leszorítani a károsanyag-kibocsátást úgy, hogy közben a fogyasztás nem nőtt az Euro 5 motorokéhoz képest. Az Euro 6 DTI 11 és DTI 13 motorokat új befecskendezési rendszerrel, új elektronikus rendszerrel és új kibocsátás-szabályozó rendszerrel látják el. A kifejlesztésükhöz szükséges több mint 600 prototípus 300.000 órát töltött tesztpadon. A motorokat egyidejűleg tesztelték tesztpadon és járműben, figyelembe véve az összes lehetséges felhasználási körülményt a mínusz 40-től +60 fokig terjedő hőmérsékleti tartományban. A tesztpadokon olyan szimulációkat is végeztek, ahol az összes külső paramétert figyelembe vették, az időjárási viszonyokat épp úgy, mint a sofőr vezetési stílusát.

Hét év tesztelés, tízmillió tesztkilométer szélsőséges, mínusz 40-től 60 fokig terjedő hőmérsékleti viszonyok között, ötszáz tesztjármű, ötmillió tesztpadon töltött tesztóra és ötven ügyfél visszajelzései után 2013. június 11-én Lyonban bemutatták a Renault Trucks új járműkínálatát. Optimizmussal tölti el a Renault Trucksot az első megrendelések beérkezése és az ügyfelek részéről tapasztalt lelkes fogadtatás a jelenlegi nehéz piaci helyzet ellenére. Az első járműveket szeptember végén, október elején vehetik át az ügyfelek.

Forrás: Renault Trucks
.

(Ezt a cikket 313 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .