E-útdíj tájékoztató roadshow – Pécs

Vereczkey Zoltán E-útdíj tájékoztatója Pécsen

Az E-útdíj bevezetésével kapcsolatban újabb hasznos tudnivalókról tájékoztatták a fuvarozókat hétfőn a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara székházában.

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) által szervezett tájékoztató 5. állomásaként érkeztek a szakemberek Pécsre, ahol a régió fuvarozói értesülhettek az E-útdíj bevezetésével kapcsolatos tudnivalókról.

Vereczkey Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke tart tájékoztatója Pécsen az E-útdíj bevezetésével kapcsolatban
Vereczkey Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke tart tájékoztatót Pécsen az E-útdíj július 1.-i bevezetéséről

Vereczkey Zoltán, az MKFE elnöke miután tájékoztatta a fuvarozókat az E-útdíj bevezetésének nemzetgazdasági szükségszerűségéről és körülményeiről, elmondta, hogy a díjaknak az Uniós joggal harmonizálva verseny semlegesnek kell lenni, azaz mind a hazai, mind a külföldi fuvarozóknak ugyanazt a díjat kell fizetni. A magyar fuvarozók versenyhelyzetének javítása érdekében a három fuvarozó szervezet és a legnagyobb hazai fuvarozó cég (Waberer’s International Zrt) elnök-vezérigazgatója, fontos megállapodást kötött kormány részéről Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterrel, melynek részletei korábbi cikkünkben olvasható.

A megállapodás lényege, hogy az E-útdíj által okozott jelentős költségnövekedést enyhítsék a hazai fuvarozók részére, így az Európai minimum szintre csökkentik a gépjárművek adóját, azaz a jelenlegi 1200.-Ft helyett 850.-Ft-ot kell fizetni a légrugós járművek után, amely kb. 100 ezer forint megtakarítást jelent évente gépjárművenként.

A hazai fuvarozó vállalkozások a használatarányos útdíj (e-útdíj) 7,5 százalékát levonhatják a helyi iparűzési adóból, így az nem csak az adóalapot csökkenti! A számítások alapján ennek révén, akár teljesen el is tűnhet az iparűzési adó. A kormánnyal kötött megállapodás harmadik fontos eleme, hogy a fuvarozók az e-útdíj fizetését szolgáló kedvezményes forgóeszközhitelhez is juthatnak.

Nemrég oldalunkon is beszámoltunk arról, hogy a külföldi fuvarozók tevékenységének ellenőrzése 2004-től nem megoldott hazánkban, így a jogosulatlan fuvarozást végző külföldi vállalkozások hatalmas nemzetgazdasági károkat okoznak, amelynek legnagyobb elszenvedői a tisztességes hazai fuvarozók. Kibédi-Varga Lajos a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium E-útdíj Projekt szakmai szóvivője elmondta, hogy míg a hazai fuvarozók ellenőrzése a jármű kategóriáját is beazonosítani képes lézeres kamerák segítségével menet közben fog történni, addig a külföldi rendszámú járműveket a rendőrség félreállítva is ellenőrizni foglya. Vereczkey Zoltán elnök Úr hozzátette, hogy ezzel együtt fogják ellenőrizni a magyarországi fuvarozás jogszerűségét is, így a jogosulatlan fuvarozás ügye megoldódni látszik.

Az e-útdíj technikai elemeinek első kapuját építik a 49-es úton, a magyar-román határtól néhány kilométerre Csenger közelében 2013. június 10-én. MTI Fotó: Balázs Attila
Az E-útdíj technikai elemeinek első kapuját építik a 49-es úton, a magyar-román határtól néhány kilométerre Csenger közelében 2013. június 10-én.
MTI Fotó: Balázs Attila

Az ellenőrzéssel kapcsolatban Kibédi-Varga Lajos Úr elmondta, hogy nem érdemes a rendszer kijátszásával próbálkozni, mert az ellenőrzést 74 fix és 45 mobil kamerával, valamint a rendőrség további 60 büntető járművel foglya ellenőrizni, ahol a fennakadt járművek üzemeltetői komoly közigazgatási bírságra számíthatnak. Az E-útdíj megfizetésének elmulasztása augusztus végéig 80-110, szeptembertől pedig 140-165 ezer forintot kell fizetni járművenként naponta.

Mint ahogy egy felszólaló kérdéséből megtudtuk, a rendszer mégis kijátszható, ugyanis egy 3,5t alatti jármű után kötött pótkocsi vagy  utánfutó esetén – amellyel már meghaladja a járműszerelvény a 3,5t össztömeget – továbbra is a jelenlegi idő arányos útdíjat kell fizetni. Ez ugyan a fuvarfeladatok többségére nem jelent megoldást, mégis várható a hazai utakon az utánfutós furgonok megszaporodása.

Farkas Károly, az E-útdíj rendszert kidolgozó I-Cell Kft. operatív vezetője elmondta, hogy az E-útdíj bevallásának legegyszerűbb módja a sok fuvarozó által amúgy is használt járműkövető rendszer fedélzeti egységének használata, amelyre kb. 30 szolgáltatóval kötnek szerződést.

Azok a fuvarozók akik nem szeretnének járműkövetés szolgáltatást igénybe venni, lehetőségük lesz egy (szivargyújtóra) csatlakoztatás után azonnal használható fedélzeti egység (OBU) megvásárlására. Ebből az eszközből 2 kivitel kerül forgalomba, amelyből az olcsóbb készülék (nettó 30-40 ezer Ft.) nem használható külföldön, illetve a tengelyszám sem állítható. Fontos tudnivaló, hogy az OBU ára 2 év adatforgalmat tartalmaz, amelyet követően újabb néhány ezer forintos költséggel szükséges feltölteni. Az OBU fedélzeti egység más európai egységekkel ellentétben a fuvarozó saját tulajdonába kerül, amelyet később szabadon eladhat. Értelmezésünk szerint ez egyben azt is jelenti, hogy új jármű vásárlása esetén az OBU egység a HU-GO rendszerben átregisztrálható, de erről nincsenek biztos információink.

Az e-útdíj technikai elemeinek első kapuját építik a 49-es úton, a magyar-román határtól néhány kilométerre Csenger közelében 2013. június 10-én. MTI Fotó: Balázs Attila
Az E-útdíj rendszer első ellenőrző kapuját építik a 49-es úton, a magyar-román határtól néhány kilométerre Csenger közelében 2013. június 10-én.
MTI Fotó: Balázs Attila

Sok fuvarozóban merült fel a kérdés a magas büntetési tételek hallatán, hogy mi történik abban az esetben, ha a fizetős szakaszon menet közben elromlik a fedélzeti egység. Ebben az esetben az Állami Autópálya Kezelő Zrt. Call-Centerét kell felhívni a 06-40-40-50-60 -as telefonszámon, ahol a hibát bejelentve rögzítik a jármű adatait, majd ezt követően 2 óra haladékot kap a sofőr, hogy eljusson a következő szervizpontig, ahol megjavítják a készülékét. Ha a fedélzeti egység nem javítható, vagy 2 órán belül nem lehetséges a szerviz elérése, akkor ennyi idő áll rendelkezésre, hogy a sofőr beszerezze az út zökkenőmentes folytatásához szükséges viszonylati jegyét. A viszonylati jegy beszerzése az értékesítési pontokon kívül interneten is lehetséges a www.hu-go.hu oldalon. A sajtóban több helyen lehetett olvasni olyan információkat, hogy a viszonylati jegynek kinyomtatva a járműben kell lennie, hiszen azon szerepel a pontos útvonal. A tájékoztatón Kibédi-Varga Lajos Úr elmondta, hogy erre egyáltalán nincs szükség, hiszen a rendszer elektronikusan rögzíti a díjfizetés tényét, amelyet a fix és mobil ellenőrzőpontokon szintén elektronikusan ellenőriznek. Ennél fogva az is lehetséges, hogy a cég telephelyén vásárolják meg a viszonylati jegyet, amely esetben csak arra kell ügyelni, hogy a sofőrrel a pontos útvonal legyen közölve!

Az európai szinten is magasnak számító díjakkal kapcsolatban az MKFE azt javasolja, hogy a fuvarozók a számlán külön sorban feltüntetve minden esetben számlázzák tovább az útdíjat a megbízóiknak. Ez a megoldás a NAV-al történt egyeztetés eredményeként számvitelileg is megfelelő. Vereczkey Zoltán elnök Úr azt is elmondta, hogy a fuvarozó vállalkozásoknak meg kell értetni a megbízóikkal, hogy az elért kedvezmények ellenére nem történt az állam részéről semmilyen díjkompenzáció, amely kiegyenlítené a szállítási költségek ilyen mértékű növekedését. A fuvarmegbízóknak meg kell érteni, hogy a fuvarozók az E-útdíj bevezetése miatt nem emelik fuvardíjaikat, de az útdíj költségét a megbízónak kell viselnie. Ezért kell, hogy a számlán pontosan elkülönüljön a fuvardíj az útdíjtól.

 A most bevezetés alatt álló új rendszerben a fuvarozóknak előre kell kifizetni az útdíjat, illetve a fedélzeti egység esetén gondoskodni kell arról, hogy az autópálya kezelőnél nyitott számláján mindig elegendő pénz legyen. Ez különösen a kisebb vállalkozásoknak okoz nagy terhet, ugyanis fuvarbevételeik gyakran csak hónapok múlva érkeznek meg számlájukra. Ezen a problémán nem sokat segít a kedvező kamatozású forgóeszközhitel, ugyanis arra is kamatot kell fizetni, amely ismét költségnövelő tényező, amelyet a fuvardíjakban nem lehet érvényesíteni. Az utólagos fizetésre egyenlőre csak üzemanyag kártyával nyílik lehetőség. A tájékoztatón elhangzott, hogy az Állami Autópálya Kezelnél nyitott számlánkat átutalással, bankkártyával és üzemanyag kártyával tölthetjük fel, amelyre már szerződést kötöttek az üzemanyagkártya kibocsátókkal. A viszonylati jegy megvásárlása esetén szintén elfogadják az üzemanyagkártyákat.

A zárszóban Vereczkey Úr elmondta, hogy a 19 állomásból álló E-útdíj tájékoztatókon felmerült tapasztalatokat és kérdéseket a június 19.-én tartott utolsó, budapesti állomást követően továbbítják a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba. A roadshow további állomásaira még jelentkezni lehet az MKFE oldalán. Aki nem tud személyesen eljutni egyik tájékoztatóra sem, azok feltehetik kérdéseiket az info@hungarokamion.hu e-mail címen is, amelyeket megpróbálunk megválaszolni, illetve továbbítjuk az illetékesek felé.

Az E-útdíj rendszer bevezetését követően valamikor az ősszel várható további egyeztetés a kormány és az érdekképviseletek között, amikor már az élesben működő rendszer tapasztalataira alapozva tárgyalják át, hogy milyen korrekciókat kell végrehajtani az egyszerűbb és gördülékenyebb működés érdekében. A pécsi rendezvényen egy felszólaló említést tett arról, hogy már fejlesztés alatt áll egy okostelefonon működő szoftver, amely a telefonba épített GPS és mobil internet  segítségével küldi el a jármű pozícióját a központi rendszerbe, amely teljesen egyszerű és kézenfekvő megoldásnak tűnik. Sajnos úgy tűnt, hogy erről az adatbevallási lehetőségről a jelenlévő szakemberek még nem halottak, így az engedélyezése is kétséges.

Karsai Attila – hungarokamion.hu
.

 

 

(Ezt a cikket 1300 alkalommal tekintették meg.)