Hírek Közút

Segítsen a VJT kijelzők ábráinak egyértelműbbé tételében!

A közlekedésirányítási rendszerek hatékonyságát javító európai Mare Nostrum munkabizottság újabb tesztsorozatot indított, amelynek célja, hogy a hazánk autópályái mellett is szép számban megtalálható VJT-ken (változtatható jelzésképű táblák) megjelenő ábrák és feliratok egyértelmű üzeneteket adjanak az autósoknak. Az alábbi linken elérhető teszt kitöltésével Ön is hozzájárulhat ennek a célnak a teljesítéséhez.

m0-halasztelek-lezarva

A Mare Nostrum munikacsoport által összeállított kérdéscsokor pár perc alatt megválaszolható. Az teszt ezen a linken érhető el (a unity web player telepítése után):

http://www.easyway-esg4.com/index.php?arg=hu,TC_SET_HU_,1,6

Részletek a Mare Nostrum munkájáról és a tesztről

A 2003-as düsseldorfi i2TERN konferencián francia, olasz és spanyol szakemberek részvételével rendszeresen összeülő Európai VJT platform úgy határozott, hogy a harmonizációs folyamat felgyorsítása érdekében életre hívják a Mare Nostrum munkabizottságot. A Mare Nostrum a Földközi tenger latin neve, és utal az alapító tagok közös történelmi gyökereire. A csoport Spanyol elnöklés mellett 2003. szeptembere óta már 30-nál is többször ülésezett, és számos ország, régió csatlakozott a kezdeményezéshez: Hollandia és Katalónia 2004-ben; Portugália, Írország, Szlovénia, Svédország és az Egyesült Királyság 2006-ban; Görögország 2009-ben. Magyarország képviseletében 2009-től az Állami Autópálya Kezelő delegál tagot. Felismerve a Mare Nostrum csoport jelentőségét, a munka a TEN-T támogatású EASYWAY projekt (2007-2013) ES4 megnevezésű kutatási területeként folytatódhatott. A kulcskérdés, amit a csoport vizsgál, hogy az információt hogyan és milyen struktúrában kell megjeleníteni, hogy a vezetők azt – függetlenül a nemzetiségtől – megértsék, és arra megfelelően reagáljanak. A fő célt röviden három kérdéssel lehetne összefoglalni: Hol? Mit? Hogyan?

  • A Hol? a VJT típusra utal: a Mare Nostrum csoport elsődlegesen a kombinált kijelzőkre fókuszál (ahol piktogramok és szöveges üzeneteket megjelenítő szegmensei is vannak az adott portálnak). A piktogramoknak kiemelt szerepe van a harmonizációs folyamatban, hiszen ezek szavak nélküli információközlésre alkalmasak. A piktogram és szöveg megjelenítésére alkalmas VJT-k is jelentős változatosságot mutatnak Európában. A szöveges kijelző mellett néhol egy (mint Spanyolországban és Franciaországban), néhol kettő grafikus kijelző található (vagy a baloldalon egymás mellett, mint Olaszországban vagy a szöveges kijelző két oldalán, mint Szlovéniában és Magyarországon). Ezen kívül az Egyesült Királyság, Svédország és Hollandia autópályái mentén vannak már nagyméretű, LED-enként szabadon vezérelhető, egész felületükön színes (RGB) ún. MS-4 kijelzők.
  • A Mit? az információra utal (piktogram és szöveg). A piktogram a legfontosabb eleme az üzenetnek. A piktogramok közül is előnyben kell részesíteni a specifikusakat az általánosakkal (pl. „Egyéb veszély” KRESZ tábla) szemben, mivel ez utóbbiakat feltétlenül ki kell egészíteni valamilyen felirattal. A csoport empirikus kutatásainak középpontjában az áll, hogy hogyan lehet jelekkel távolságot, hosszat vagy akár mindkettőt jelezni, elkerülve a nyelvi sajátosságokat. A közös munka alapja az 1968. évi Bécsi Egyezmény (és annak 2009 évi kiegészítése), de számos európai kutatási projekt eredményeit is hasznosítja (mint például a COST (1985), VAMOS (1991), TROPIC (1998), SOMS (2006)).
  • A Hogyan? az üzenet struktúrájára utal. Az üzenetek összeállításának alapjául a FIVE (Framework for Harmonised Implementation of VMS in Europe, 1997-2004) projektben elvégzett kutatás szolgált. A FIVE ajánlásokat fogalmaz meg az információs elemek elhelyezésére. Például veszély jelzésre a FIVE a következő ajánlásokat tartalmazza kombinált kijelzők esetén: az első sorban az eseményre utaló információ kerüljön (a piktogram kiegészítésére), a második sorban a távolság/hossz kerüljön, a harmadik sorba pedig az ajánlások, vagy pedig a következmények kerüljenek. Ez azonban gyakran meghaladja az átlagosan soronként 12-18 karaktert megjeleníteni képes kijelzők korlátait.

A munkacsoport által kidolgozott tervezési irányelvek két fő célkitűzése, hogy a közölt információ egységes megjelenésű és nemzetközi (minden utazó számára érthető) legyen. Ennek érdekében a résztvevő országok szakemberei megosztják tapasztalataikat és az országukban követett gyakorlatot. Ennek gyűjteményét a Mare Nostrum csoport által kiadott Working Book összesíti. A tapasztalatok cseréjén kívül fontos a jelzésképek és a nyelvi sajátosságokat helyettesítő szimbólumok kidolgozása, és ezek nemzetközi kontrollcsoportokon történő tesztelése. Azon jelzésképek, melyek az értelmezési teszteken sikeresen átmennek és az országok között is megegyezés születik azok bevezetéséről, azokból Európai irányelv születik. Ezek az irányelvek minden országra vonatkoznak (azokra is, akik nem vesznek részt a közös munkában, hiszen a munkacsoporthoz bármelyik ország/közútkezelő szabadon csatlakozhat).

Forrás: Állami Autópálya Kezelő Zrt.
.

(Ezt a cikket 391 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .