A skandináv államokban a szeszesital fogyasztása hosszú idők óta kiemelt egészségügyi és közlekedésbiztonsági problémának számít.

Valamennyi közúti ellenőrzés alkoholszondáztatással kezdődik, minden rendőrnek saját légalkoholmérő készüléke van, új ellenőrzési módszer alkalmazása, alcolock készülékek használatának kötelező jellegű elrendelése – íme a recept, amitől a siker várható.

A skandináv államokban a szeszesital fogyasztása hosszú idők óta kiemelt egészségügyi és közlekedésbiztonsági problémának számít. Tekintettel arra, hogy az északi országok klímája szőlőtermelésre, illetve a sörgyártáshoz nélkülözhetetlen alapanyagok termesztésére kevésbé alkalmas, így a mindennapok során a magas alkoholtartalmú égetett italok fogyasztása lett a jellemző. (A bor és a sör ára egyébként is igen borsos.)

Annak ellenére, hogy Finnországban az alkoholtartalmú italok forgalmazása az állam monopóliumában van, ennek megfelelően bort és égetett szeszesitalokat csak meghatározott üzletekben lehet vásárolni, az ittas járművezetők aránya az előző évtized közepéig igen magas volt. Ezért az állam különböző megoldásokat keresett (és talált) a probléma megoldására.

Először is jelentős mértékben fokozták a közúti alkoholellenőrzések számát, s ennek érdekében új elektromos kézi légalkoholmérő készülékeket szereztek be. Napjainkban minden finn rendőr rendelkezik saját elektromos légalkoholteszterrel, akinek feladatát részben, vagy egészben a közúti ellenőrzések végrehajtása képezi. Ezen túl jogszabály rendelkezik arról, hogy valamennyi közúti ellenőrzést kötelező jelleggel légalkohol méréssel kell kezdeni, a jármű vezetőjével szemben.

Az alkoholellenőrzések módszere is sokat változott. A más európai országok (Svájc, Szlovénia stb.) rendőrségei által is átvett „finn módszer” lényege, hogy a megfelelően előkészített, kijelölt leállítási helyen több rendőr bevonásával egyszerre több járművezető ellenőrzése történik meg, mindössze néhány másodperc alatt. Amennyiben a jármű vezetője nem ittas, úgy azonnal tovább haladhat, míg pozitív eredmény esetén az érintetteket félreállítják, s velük szemben eljárás indul.

Finnország az Alcolock bevezetésében is az élen jár, ugyanis az európai országok közül elsőként tette kötelezővé ennek a fontos biztonsági eszköznek az alkalmazását. Az Alcolock egy olyan készülék, mely a jármű beindítását előzetes légalkohol minta vételéhez köti. Ez lehet egy hagyományos elektromos légalkoholmérő készülék, vagy más – például slusszkulcsba épített – technikai megoldás. A jármű vezetőjének mindenképpen bele kell fújnia a készülékbe ahhoz, hogy a járművel közlekedni tudjon. Amennyiben a levegőmintában az alkoholszint meghaladja a jogszabályban engedélyezett mértéket, úgy a jármű nem indítható be.

Finnországban jelenleg a visszaeső ittas járművezetők esetében rendelik el kötelező jelleggel az Alcolock alkalmazását. Ugyanakkor a megoldás kiemelkedő preventív hatása miatt egyre több munkáltató (közlekedési vállalatok, szállítmányozó cégek stb.) él a lehetőséggel, s építtet járműveibe hasonló készülékeket. A képen például egy olyan autóbuszban látható beépített elektromos légalkoholmérő készülék, mely Tampere repülőterétől a városközpontba szállítja az utasokat. Ezt a példaértékű megoldást úgy gondolom, hazánkban is terjeszteni kellene.

Gégény István

Forrás: baleset-megelozes.eu
.

(Ezt a cikket 286 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?