Busz hírek Hírek MAN Márkahírek

EBSF: Az MAN Lion’s City GL jól teljesített az új európai buszrendszer képviseletében Budapesten

Az MAN, a UITP, az Európai Bizottság, a BKV, a BKK, a Vultron és a nemzetközi sajtó jeles képviselői jelenlétében zárult Budapesten, az EBSF projekt keretében készült, innovatív MAN Lion’s City GL tesztüzeme.

Nagy eseményre gyűltek össze 2011. március 21-én Európa újságírói és az EBSF (European Bus System of the Future) projektben résztvevő szervezetek prominens képviselői Budapesten. Az EBSF európai fejlesztési program – melynek az MAN is meghatározó szereplője – látványos pillanatához érkezett ekkor. Sokévnyi kitartó munka eredményeként mutatkozott be hazánkban az EBSF szellemében fejlesztett MAN Lion’s City GL csuklós autóbusz ötajtós változata.

Az azóta eltelt nyolc hónap folyamatos teszteléssel és adatgyűjtéssel telt. A vizsgálatok eredményeiről, valamint arról, hogy az új évezred autóbusza maradéktalanul teljesítette-e feladatát a BKV-nál töltött időszak alatt, a november 3-án megtartott zárórendezvényen beszéltek az illetékesek. A rendezvényen felszólalt többek között Vitézy Dávid a BKK és Nemecz Gábor a BKV képviseletében, Dr. Siegler András, az Európai Bizottság 7., kutatási és innovációs keretprogramján belül működő közlekedési alprogramjának igazgatója és Natascia Lai projektmunkatárs, Hetthéssy Jenő egyetemi docens, a Vultron Kft. munkatársa, továbbá Umberto Guida a UITP, valamint Christian Mohr az MAN szakértője.

A rendezvény első felében Dr Siegler András és Umberto Guida, az EBSF projektigazgatója ismertette a 26 millió eurós projekt céljait és rendszerét. Elmondásuk szerint az EBSF fő innovációja – az infrastruktúra és az üzemeltetés korszerűsítése mellett – a járművek fejlesztése, mely 105 újratervezett autóbuszt és 5 teljesen új prototípust foglal magába. Ezen prototípusok egyikét teljes egészében az MAN tervezte és készítette, a budapesti átadás után pedig a BKV-val közösen üzemeltette, egészen 2011 novemberéig.

Az EBSF program 2008-ban indult, lezárása 2012-ben várható. A programban 10 ország 47 partnerszervezete vesz részt, emellett további 5 ország és 22 szervezet kapcsolódik felhasználóként a rendszerbe, miáltal összesen több mint 300 szakértő dolgozik együtt a projekt sikerén.

Bár az autóbusz a közösségi közlekedés egyik leghatékonyabb és leguniverzálisabb módja – Európában évente 30 milliárd utas utazik városi autóbuszon, ami a közösségi közlekedés 50% – az autóbusz jelenleg mégis egy kevésbé vonzó alternatíva az utazni vágyók számára – mondta Guida úr. Az EBSF projekt célja, hogy ezen változtasson, a megoldást pedig a járművek, az üzemeltetés és a városi infrastruktúra egyidejű fejlesztésében keresendő.

A célok ismertetése után. az MAN-t képviselő Christian Mohr mutatta be a megvalósítás egyik technikai eszközét, az MAN ötajtós, városi autóbuszát, a Lion’s City GL-t. Beszélt az autóbusz tervezésének folyamatáról: egyik fő céljuk az volt, hogy az öt elektromosan mozgatott utasajtóból a csukló előtt elhelyezett három mögött minél nagyobb szabad tér fogadja a felszállókat. Azért, hogy az itt kialakított terület a lehető legnagyobb mértékben kihasználható legyen, csúcsidőn kívül – amikor az utasok száma ezt lehetővé teszi – a jármű első felében hét darab mágneszárral reteszelt, lehajtható ülés használatát engedélyezheti a jármű vezetője, ezzel majdnem megduplázva a jármű ezen részén elhelyezett 11 ülőhelyet és 39-ről 46-ra növelve az összes ülőhelyek számát. Lezárt ülések mellett 118 álló utas szállítására képes az autóbusz, miközben négy ajtónál is fotocellás érzékelők vigyáznak testi épségükre azáltal, hogy az ajtók automatikus záródása csak a veszélyes, sárgával jelölt terület elhagyása után válik lehetségessé.

A budapesti MAN Lion’s City GL-t egy 10,5 literes, 320 lóerős MAN D20-as motor hajtotta, ami egy fejlett EGR rendszernek köszönhetően adalékanyag hozzáadása nélkül teljesíti a jelenleg legkorszerűbb, EEV szabványnak megfelelő károsanyag-kibocsájtási előírásokat. Az autóbuszon hét kamera vigyázott az utasok biztonságára és a jármű épségére; melyek felvételeit a rendszer a jogszabályban meghatározott idő után automatikusan törölte. A folyamatos rendelkezésre állást távdiagnosztika és önműködő tűzoltórendszer is biztosította.

Mohr úr előadásához kapcsolódott Hetthéssy Jenő, az EBSF másik magyar szereplőjének, a Vultron Kft szakemberének prezentációja, aki arról beszélt, hogy a 22 éves múltra visszatekintő cég a fedélzeti információs, a távdiagnosztikai és a járműkövetési rendszer megvalósításában vállalt tevékeny szerepet az EBSF projekten belül. Emellett a cég fejlesztette a Lion’s City GL audióvizuális utastájékoztató-rendszerét, az ajtóknál elhelyezett utasszámlálókat, valamint a központ és a jármű között folyamatosan fennálló információs csatornát is. Az MAN autóbuszának felszerelésén kívül tíz darab új utastájékoztató-kijelzőt is telepítettek a forgalmasabb megállókban, melyekről valós idejű járat-információkat olvashattak le az autóbuszra várakozók.

Az tesztek eredményeinek ismertetése előtt Nemecz Gábor, a BKV Zrt. szakigazgatója bemutatta hallgatóságának a 86-os járat 11 km-es vonalát, annak jellemzőit és beszélt az ott közlekedő 16 darab autóbusszal szemben támasztott követelményekről, valamint arról a napi 26 000 utasról, akik elszállításában az elmúlt hónapokban az MAN Lion’s City GL is hathatós szerepet vállalt.

Azonban az MAN autóbuszának a mindennapokban nem csak a többi 15 jármű szintjén kellett teljesítenie, hanem a BKV által támasztott többlet elvárásoknak is meg kellett felelnie. Ezek közé az elvárások közé tartozott a könnyebb le- és felszállás, a gyorsabb utasáramlás eredményeként rövidülő megállóban eltöltött idő, a megnövekedett forgalmi sebesség, a modern információs rendszer és a magasabb szolgáltatási színvonal. Emellett a jármű speciális kialakításának köszönhetően az üzemanyagfogyasztás és a karbantartási költség csökkenését is elvárták az MAN Lion’s City GL-től.

Az elemezők beszámolói alapján a jármű ajtajainak megnövelt áteresztőképessége beváltotta a hozzá fűzött reményeket, az automatikus záródást vezérlő érzékelőket azonban nem tudta elég gyorsan megszokni az utazóközönség. A teszt első napjaiban, csúcsidőszakban gyakran nem lehetett elérni, hogy indulás előtt az érzékelt biztonsági sáv szabadon maradjon, így az autóbusz sokszor nyitott ajtókkal rostokolt a megállókban, az utasok együttműködésére várva. A teszt későbbi szakaszaiban a rendszert átprogramozták, amivel kiküszöbölték a problémát és ezzel elérhetővé vált, hogy 40 utas cseréjének átlagos időtartama a többi itt dolgozó autóbuszon szokásos 26-ról 16 másodpercre csökkenjen. Mindez azt jelenti, hogy míg a hagyományos ajtókiosztású járműnél 45 másodperc alatt csupán 60 utas cseréje lehetséges, addig az MAN Lion’s City GL-nél ennyi idő alatt szinte az autóbusz teljes utazóközönsége kicserélődhet.

Meglepetést okozott az elemzők számára, hogy bár a csukló előtti hatalmas teret kifejezetten gyors, városi utazásra leginkább alkalmas területnek szánták, a legnagyobb utasforgalmat – az automatikus utasszámláló adatai alapján az összes fel- és leszállás 27%-át – mégis a negyedik, csukló utáni első ajtó bonyolította, ami mögött jelentősen kevesebb álló-, ellenben 28 ülőhely található. Mindezzel együtt a hagyományos második ajtó helyén lévő, megduplázott felszállóhelyek 20, illetve 25 %-kos részesedéssel, együttesen az utasforgalom közel felét szolgálták ki.

Az ellenőrző mérések alapján az utasszámláló rendszer átlagos pontossága a tesztidőszakban 96,9 %-os volt, ami naponta az ajtónyitások számával megegyező, közel 400 darab adatrögzítést jelentett. Az utasszám napi csúcsa rendszerint a Margit híd megállóban, 15:25-kor jelentkezett, amikor – egy időben – akár 115 utas is utazott az MAN Lion’s City GL-lel. A Spheros klímaberendezés is jól teljesített: csúcsforgalomban, 32-34 °C-os külső hőmérséklet idején is tartósan 28 és 29 °C között tudta tartani az utastér levegőjét.

Az MAN Lion’s City GL 43000 km-t tett meg a 86-os vonalon 98,5 %-os rendelkezésre állás mellett. Ezalatt az autóbuszon rongálás nem történt, miközben a tervezett karbantartások, valamint a rendszer finomhangolásával töltött időn kívül nem kellett a járművet kivenni a forgalomból. Az MAN Lion’s City GL tehát minden téren teljesítette az EBSF projekt által Budapest és az MAN részére delegált célokat. Az új európai autóbusz az utasáramlás, a kényelem és a környezetvédelem terén is bizonyított a magyar fővárosban.

Forrás: MAN
.

(Ezt a cikket 576 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .