Bosch: Terméktervezés baleseti kutatások alapján – biztonságosabb közúti közlekedés

A tét: tíz év alatt 5 millió emberi élet megmentése és 50 millió súlyos sérülés megelőzése – Terméktervezés baleseti kutatások alapján

Az ENSZ 2011 tavaszán a Közlekedésbiztonság Évtizedének nyilvánította a 2020-ig terjedő időszakot, mert a fejlődő országok közúti járműforgalmának dinamikus növekedése a jelenlegi évi 1,3 millió halálos közúti baleset 50%-os emelkedését vetíti előre. Cikkünkben áttekintjük, milyen fejlesztésekkel, termékekkel járul hozzá az egyik legnagyobb globális járműipari beszállító, a Bosch a közúti közlekedés biztonságosabbá tételéhez.

Legújabb biztonsági és vezetőtámogató rendszerei tervezésekor a Bosch a nemzetközi baleseti kutatásokból gyűjt adatokat. Ezek megmutatják, hogy mely balesettípusok különösen gyakoriak, illetve, hogy mely balesettípusok hordozzák a sérülés vagy az elhalálozás legnagyobb kockázatát. A kutatási eredményekből kiderül, hogy a sérüléssel járó balesetek leggyakrabban útkereszteződésben történő, illetve ráfutásos balesetek, ezeket pedig olyan balesetek követik, amelyek során az autó akaratlanul elhagyja a sávot, gyakran sodródva. A halálos balesetek esetén a megcsúszás a legfőbb ok, amelyet a kereszteződésekben történő balesetek, illetve a gyalogosokkal történő ütközések követnek.

A ráfutásos balesetek „ellenszere”: a Bosch prediktív fékrendszere
Az első Bosch prediktív vészfékrendszer az Audi A8-ban debütált, 2010-ben. Ma már az Audi A7 és A6, valamint a Volkswagen Touareg kínálatában is szerepel. A rendszer figyelmezteti a járművezetőt a közelgő ráfutásos ütközésre, és segíti őt a fékezésben. Ha a rendszer elkerülhetetlennek ítéli az ütközést, két részleges fékezési beavatkozást kezdeményez, majd szükség esetén automatikus vészfékezést hajt végre. A kutatások szerint a rendszer segítségével a sérüléssel vagy a halálesettel járó ráfutásos balesetek akár 72 százaléka is elkerülhető. A Bosch a városközpontok sűrű forgalmához fejlesztett, kis sebességű kiegészítő funkcióval is kínál automatikus vészféktámogatást. Ezzel a konfigurációval a rendszer 30 km/h-nál kisebb sebességnél is működik, és egy radarérzékelő szolgál a jármű környezetének érzékelésére, míg a vészfékezést az ESP® vezérli. Ha a rendszer ráfutásos baleset veszélyét érzékeli és az egymáshoz vészesen közeledő járművek sebessége közötti különbség kevesebb, mint 20 km/h, a rendszer által véghezvitt automatikus fékezési művelet teljes mértékben megakadályoz bármilyen ütközést. Ha a baleset elkerülhetetlen, az ütközés ereje gyengébb, ami csökkenti a sérülések kockázatát.

Az akaratlan sávelhagyást megelőző rendszerek
A videokamera segítségével az út felfestéseit érzékelő sávelhagyásra figyelmeztető Bosch-rendszer a kutatások szerint 5-15%-al csökkentheti a súlyos sérüléssel vagy halállal járó balesetek számát. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer azonnal reagál, amint az autó túlságosan közel kerül forgalmi sáv széléhez, ekkor az adott autógyártó preferenciáitól függően tapintható, látható vagy hallható figyelmeztetést ad.
Egy magasabb szintű biztonsági megoldást nyújt a Bosch sávtartást támogató rendszere, amely a járművezető figyelmeztetése helyett aktívan a forgalmi sávban tartja az autót, a kormányzás befolyásolásával vagy a fékek enyhe működtetésével korrigálva az autó haladási irányát. Ha a járművezető sávváltás előtt használta az irányjelzőt, akkor természetesen egyik funkció sem avatkozik be. A német részletes baleseti tanulmány adatbázisának adatainak elemzése alapján a Bosch arra a következtetésre jutott, hogy a sávtartást támogató rendszer hatékonyan megelőzhet minden negyedik olyan elkerülhető balesetet, amely akaratlan sávelhagyásból ered.

Az álmatlanság biztonságos
Miért kóborol el olyan sok autós a sávjából? Általában egy rövid pillanatra elterelődik a figyelme, de ebben a sötétség és vezetés közben ránk törő álmosság is szerepet játszik. A megoldás a rendkívül egyszerű, ám annál okosabb Bosch álmosságérzékelő rendszer, amely folyamatosan figyeli a kormányszög-érzékelőtől érkező jeleket. Kutatások kimutatták, hogy a vezetés közbeni mikro-alvást rendszerint egy tipikus kormányzási mozdulatsor előzi meg, melyet a rendszer érzékel és figyelmeztetheti, sőt pihenésre szólíthatja fel a járművezetőt. A rendszer hasznossága kitűnik az AAA, az Amerika Autóklub 2010-ben publikált tanulmányából, amely kimutatta, hogy az Egyesült Államokban a halálos balesetek 17 százaléka a kimerült járművezetőknek tulajdonítható. A Bosch megoldása 2010 vége óta szerepel a Volkswagen Passat-ban, amelynek példáját hamarosan más típusok is követik.

Bosch-fejlesztések a motorosok biztonságáért
Európában minden hetedik közúti halálesetet motoros szenved el, míg Kínában és Indiában ez az adat jóval magasabb: a közúti halálesetek negyede. A motorkerékpárok ABS-rendszerrel történő felszerelése számos esetben hatékony ellenszert jelent. A Bosch 2011-ben bemutatott egy új, motorkerékpárokra fejlesztett ABS-generációt, amely lényegesen kompaktabb kialakítású a piacon eddig megjelent valamennyi rendszernél, kis mérete és mérsékelt költsége lehetővé teszi, hogy kisebb motorkerékpárokba és robogókba is beépítsék. Az Európai Bizottság 2010-ben indítványozta, hogy 2017-től az ABS váljon minden 125 köbcentiméternél nagyobb lökettérfogatú erőforrással szerelt motorkerékpár kötelező felszerelésévé.

Kényelem és biztonság a jövő közúti közlekedésében
A Bosch fejlesztési iránya egyértelmű: a vezetőtámogató biztonsági és kényelmi rendszerek előállítási költségeinek folyamatos csökkentése, annak érdekében, hogy a közép- és alsó kategóriájú járművek is egyre biztonságosabbak lehessenek. Ezt a célkitűzést részben a fejlődő országok piacainak olcsó járművek iránti kereslete támasztja alá, részben pedig az a közlekedésbiztonsági alapvetés, mely szerint egyértelmű, hogy csak a széleskörűen hozzáférhető biztonsági technológia nyújthat olyan segítséget, amely a sérülésmentes, illetve végül a balesetmentes közlekedéshez szükséges.

Forrás: Robert Bosch Kft.
.

(Ezt a cikket 302 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?