Szállítási teljesítmények, 2011. I. negyedév
A szállított áruk tömege – 58 millió tonna – a 2010. I. negyedévben szállított mennyiséggel azonos, módozatonkénti bontásban azonban eltérő a kép. A vasúti (5%) és a csővezetékes (2%) szállítás növekedett, míg a belvízi (6%), a közúti szállítás (2%) csökkent. Az árutömeg 66%-át közúton, 18%-át vasúton szállították; belföldi viszonylatban a közúti fuvarozás részesedése a meghatározó (86%) – a vasúti, a csővezetékes, a belvízi és a légi szállítás nemzetközi jellegéből adódóan.
Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény – 13 milliárd árutonna-kilométer – 6%-kal emelkedett. A vasúti és a csővezetékes szállítás teljesítménye 4–4, a közúti és a belvízi 7–7%-kal nőtt. Az áruszállítási összteljesítményből a közúti 68, a vasúti 15, a csővezetékes 13, míg a belvízi szállítás 4%-kal részesedett. A nemzetközi áruszállítás volumene 7, az árutonna-kilométerben mért teljesítménye 8%-kal nőtt.
A belföldi áruszállítás volumene 5%-kal csökkent, teljesítménye stagnált. A közúti áruszállítás volumene közel 2%-kal mérséklődött 2010 I. negyedévéhez képest. A belföldi szállítás volumene 7%-kal visszaesett, a nemzetközi viszonylatban viszont 23%-kal nagyobb tömegű árut szállítottak. A teljes árutömeg 23%-a lépte át az országhatárt, szemben az előző év azonos időszaki 18%-kal. A belföldi teljesítmény csökkenésében szerepet játszhat a 3,5 tonnánál nagyobb teherbírású gépjárműállomány számának bázisidőszakhoz képest bekövetkezett 4%-os mérséklődése. A 3,5 tonna teherbírás alatti gépjárművek száma lényegében nem változott.
A közúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye a belföldi viszonylatban a bázisidőszakkal azonos szinten maradt, nemzetközi relációban 10%-kal nőtt. Kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, így nőtt az átlagos szállítási távolság és az üresen megtett út aránya.
A KSH részletes tájékoztatója innen letölthető >>
.
(Ezt a cikket 218 alkalommal tekintették meg.)