A tehergépjárművekkel foglalkozó német Trucker magazin nemzetközi tesztet szervezett, amelyben az automatizált váltókat, illetve működésüket vizsgálták meg. A teszt eredményeképpen a Scania Opticruise végzett a dobogó legfelső fokán.

Az Opticruise-zal szerelt Scania G 420 nyerte meg a tehergépjárművekkel foglalkozó német Trucker magazin által az automatizált sebességváltók számára szervezett tesztet.

Összesen négy, Németországból, Olaszországból és Spanyolországból érkezett újságíró egy 120 kilométeres útvonalon tesztelte az öt automatizált sebességváltóval szerelt járművet.

A tesztútvonalat ideálisan választották ki a váltók működésének vizsgálatához, hiszen az autópályákat, kanyargós vidéki utakat, hegyvidéket, körforgalmakat és kereszteződéseket tartalmazó útvonal mentén számtalan lehetőség adódott a váltók működésének menet közbeni megfigyeléséhez. Az automatizált sebességváltókat a következő kritériumok mentén vizsgálták: könnyű kezelhetőség, automatikus, kiegészítő és speciális funkciók.

A tesztcsapat véleménye dióhéjban az Opticruise-ról: kiváló sebességváltási stratégia; optimális integrált lejtmeneti sebességszabályozás; aktív vezetésre tervezve; programozható indulási fokozat; jó kuplungműködtetés-szabályozás.

Az öt tesztjármű öt gyártó terméke volt: DAF, Iveco, Mercedes, Scania és Volvo. Ennek megfelelően négy különböző rendszert tesztelhettek az újságírók: ZF AS-Tronic (DAF és Iveco), Mercedes Powershift, Scania Opticruise, Volvo I-shift. A Scania kivételével mindegyik sebességváltót automatizált működtetésre tervezték.

A következő táblázatban olvasható a tesztcsapat véleménye – pozitív és negatív egyaránt – az automatizált váltók mindegyikéről.

Gyártó Pozitív Negatív
DAF (ZF AS-Tronic) Összességében, a rendszer az aktív vezetést támogatja; jó stratégia a gyorsításhoz; lejtmenetben visszaváltással biztosít nagy fordulatszámot a kellő motorfék-teljesítményhez. Emelkedőn való elinduláskor és manőverezéskor nem kielégítő kuplungvezérlés; emelkedőn néha túl későn vált vissza; túl későn vált fel a dombtetőre érve; lassan végrehajtott fokozatváltások.
Iveco (ZF AS-Tronic) Jó együttműködés a lejtmeneti sebességszabályozással; elfogadható gyorsasággal végrehajtott fokozatváltások. Nem optimális ergonómia/kezelőszervek; az erős motor ellenére emelkedőn túl korán visszavált; a manőverezési üzemmód ellenére nem mindig működik jól manőverezéskor.
Mercedes-Benz (Powershift) Nagyon jó fokozatváltási stratégia (átugorja a fokozatokat, amikor csak lehetséges); dicséretes a fokozatváltások végrehajtásának gyorsasága; könnyen utasítható a gázpedállal. Nagy terhelés alatt olykor kellemetlenül működik a kuplung; szükségtelen a power üzemmód; sok ügyes kiegészítő funkció, ám ezeket jobb lenne, ha integrálnák ahelyett, hogy külön-külön vezérelhetőek; emelkedőn olykor szükségtelen „biztonsági váltások”.
Scania (Opticruise) Nagyon jó fokozatváltási stratégia; optimális együttműködés a lejtmeneti sebességszabályozással, aktív vezetésre tervezték, programozható indulófokozat; jó kuplungvezérlés. Szükségtelen a power üzemmód; csak átlagos a fokozatváltások végrehajtásának gyorsasága.
Volvo (I-shift) A teszt során a leggyorsabban végrehajtott fokozatváltások; kiváló kuplungvezérlés; könnyen utasítható a gázpedállal. Szükségtelen a power üzemmód; csak a „prémium” szoftverváltozat esetén érhető el az összes funkció; korlátozott lehetőségek a kézi fokozatváltáshoz; a retarder hiánya miatt nem optimális a lejtmeneti sebességszabályozás és az ezzel való együttműködés.

 

Végső eredmények

Maximális
pontszám
DAF Iveco Mercedes Scania Volvo
Kezelhetőség 50 39 37,5 41 40,05 35,75
Automatikus funkciók 70 51,33 54.17 58,42 60 57,92
Kiegészítő funkciók 70 46,25 45,5 49,91 51,08 47,41
Speciális funkciók 80 52,50 58 66,5 70 65
Total 270 189 195 216 221 206

.
Forrás: Scania
.

(Ezt a cikket 457 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?