Az előző részben nagyjából felvázoltam, hogy milyen módszerekkel kísérleteznek a gyártók a holttér minimalizálására, amit úgy látszik, hogy teljesen megszüntetni csak elektromos eszközökkel lehetne, hiszen az egyre több tükör felszerelésének határt szab, az általuk létrehozott holttér. Nem mellékes az sem, hogy nem lehet végtelenségig domborítani, hiszen akkor a torzítás miatt veszíti értelmét a felszerelése. Az előző részben nem használtam ábrákat annak illusztrálására, hogy hol, és mekkorák ezek a területek, hiszen úgy gondolom, hogy ezekkel tisztában vannak a kollégák.
.
Ebben a részben, inkább a gyalogosoknak, kerékpárosoknak, személygépkocsi vezetőknek szeretném bemutatni, hogy mit lát egy kamionsofőr a fülkéből. Ezzel csökkenhetnek azok a balesetek, amiket a holttér megléte okoz, hiszen mint látni fogjuk, hiába figyel a vezető, amit nem érzékel, arra nem tud reagálni. Video katt ide

Az előző rész záróképe önmagáért beszél, hiszen a piros zónában elfér akár egy autó is, nem beszélve egy motorosról, kerékpárosról, gyalogosról.

A német Fernfahrer magazin tesztet készített különböző típusú járművekkel. Az adatok érdekesek lehetnek az említetteknek, de nekünk vezetőknek is rámutat egyes típusok tulajdonságira.

A piros terület, ami kritikus kanyarodásnál, sávváltásnál, de akár egyenes úton is, hiszen ismerve az utak állapotát, gyakran kell gödröket, beszakadt aknatetőket kerülgetni. Ha ebben a piros sávban tartósan halad egy személygépkocsi, akkor számíthat koccanásra egy ilyen manővernél. A sárga szaggatott vonal a sofőr szemvonala. Ha a szóban forgó személygépkocsi vezető, gyalogos, kerékpáros nem látja ezt a képzeletbeli vonalat, akkor biztos lehet benne, hogy holttérben van, és a vezető nem érzékeli a jelenlétét. Tehát keresse a vezető tekintetét, persze itt nem arra gondolok, hogy szemezzen vele, de legalább lássa a vezetőt!

Az írás készen volt nagyjából, amikor Belgiumban, egy tipikus, koccanással járó forgalmi helyzetben, amikor személygépkocsi felhajt az autópályára egy kamion elé, a személygépkocsi vezetőlye felnézett és látta, hogy látom, hiszen tényleg találkozott a tekintetünk.

A kollégák figyelmébe: Ez egy ideális helyzetet modellez, ami azt jelenti, hogy nincs a jobboldali ülésre fogatva egy hűtőláda, az éppen nem vezető kollégának a lába nem a műszerfalon pihen, megelőzendő a visszértágulást. Röviden, minden növeli ezt a területet, ami megemeli a sárga szaggatott vonalat! Az említett teszt eredményeinek táblázatából kiderül majd, hogy adott tárgyat milyen távolságból észlelte a vezető szabad szemmel. Természetesen egy jól beállított rámpatükör ( Ha nincs a függöny félig behúzva!) az autótól kb. 2 méter távolságot láthatóvá tesz, de még így is marad sötét folt. További felvetés lehet, hogy mind ez függ a járművezető magasságától is. Ez így van, éppen ezért felvetődik a kérdés, hogy beállítjuk-e a tükröket, amikor beülünk egy idegen autóba, vagy az egy-két hétig más által használt sajátunkban?.


Ez körülbelül az autó előtt lévő holttér a homloktükör által belátott terület nélkül. Minden növeli a területet, ami megemeli a sárga szaggatott vonalat.Polc, vagy polcrendszer (!) laptop, tévé stb. és itt is igaz, hogy a nem megfelelően beállított ülés, illetve a sofőr termete is befolyásolja a látószöget. Nézzük a mérés eredményit. A táblázat adatait az alábbi kép segít értelmezni.
Ezeket az adatokat egy bizonyos tárgyal mérték, aminek mérete az adatok szempontjából mellékes, hiszen az arányok nem változnak, ha más tárgyat használnak.

Forrás: Fernfahrer magazin

A táblázat böngészése közben, biztos sokaknak feltűnt az MAN TGX. húsz négyzetméteres holttere a jobboldali (B) oszlopnál. Ez abból adódik, hogy a tükör és az oszlop között nem lehet kilátni, tehát az oszlop és a visszapillantó holttere összeadódik. Azt, hogy nem lehet kilátni én is tapasztaltam, amikor ezzel kapcsolatban megkérdeztem kollégákat.

A furcsa az volt, hogy nekik fel sem tűnt, és csak akkor nézték meg, amikor rákérdeztem. A többi típusnál, többé-kevésbé ki lehet látni, hiszen a cikk olvasása után árgus szemekkel figyeltem, hogy melyik típusnál alkalmazzák az osztott tükörházat, hiszen ez is csökkenti a holttér nagyságát. Amit a sajátomon is tapasztaltam, (FH Volvo) hiszen a régebbi típuson, még egy nagy tükörház volt, az újabbakon már megosztották, így külön házba került az alsó tükör. A következő képen láthatjuk, hogy mit jelent, amikor összeadódik az oszlop, és a tükör holttere.


A fentiekben láthattuk, hogy mit lát a vezető szabad szemmel. A továbbiakban nézzük, hogy milyen a kilátás a tükrök használatával, illetve milyen eredményeket hozott a hivatkozott teszt a visszapillantókkal kapcsolatban.

Mekkora az a terület, aminek láthatóságára alkalmas a főtükör,(sárga) és az alatta, vagy felette lévő széleslátószögű.(zöld)
.

Most biztosan sokan hihetetlenednek a zöld terület láttán, de gondoljunk bele, hogy kanyarodásnál ez a terület mennyire lecsökken. Erre számítson egy autós, gyalogos, kerékpáros is, hiszen egy derékszögben megtört szerelvényből majdnem semmit nem lehet látni. Ilyenkor történnek a súlyos balesetek. A kerékpárosok beállnak egy kamion mellé a lámpánál, és nem veszik figyelembe, az irányjelző villogását, vagy a gyalogos egy kereszteződésnél a járda szélére áll, és nem számít arra, hogy a kanyarodó szerelvény hátsó tengelye felkaphat a járdára. Persze honnan tudhatná? Ezért is készült ez az írás. Nem látják az előzőekben leírt sárga szaggatott vonalat, vagyis nem látják e vezetőt.

Nézzük közelebbről a rámpatükör tulajdonságát.

A teszt szerint ezt a területet látni a rámpatükörben, ideális esetben. Egy jól beállított rámpatükörben is lehet látni a vezetőt, amit személy szerint kipróbáltam. Sajnos, azonban ennyi tükör mellett is marad holttér, és akkor az ideálisnak mondható módon beállított tükrökről beszéltünk.

Mit jelent a piros háromszög? Ha az a valami, bizonyos magasságú, akkor, már szabad szemmel is kellene látni. Nézzük meg ezt a videót. Ide kattintva A gyalogos átszalad a holttéren, vagy, ha van is homloktükör, a sofőr nem néz bele indulás előtt, így nem veszi észre a szaladó gyalogost. Tehát, hiába van körbetükrözve, ha nem használja.

A kép a homloktükör nélkül készült, de érzékelteti a holttér nagyságát, helyzetét,
még ennyi tükör ellenére is

Egyes országokban (Belgium, Hollandia. Legalábbis én ezeken láttam) kötelezővé tették a jobb alsó homlok tükröt. Ennek felszerelése így módosítja a lefedett területeket.(alsó kép) Látható, hogy a negyedik tükör nagyobb átfedést biztosít a lefedett területek között, és nőtt a látható terület is.


1 = fő visszapillantó tükör

2 = nagylátószögű tükör (panoráma-konvex): Két sávnyi képet ad, 1.20-1.50 m magasságban, látható marad a hátsó tengely jobbra kanyarodáskor.

3 = rampatükör. Közvetlenül a fülke melletti talajközeli részek láthatósága érdekében (1.50 – 2.00m szélességben);

4 = Holttér tükör – “DoBli”: Az előző tükrökben nem látható további, biztonsági területek (piros)

5 = fronttükör ami a kocsi előtti 1,5-2 m területet teszi láthatóvá. Ez majdnem teljesen megszünteti, a jobb első sarokban lévő holtteret (saját tapasztalatom)

 

Ne higgyük, hogy a rendszeresen kerékpározókat nem érdekli ez a téma. Lelkes kerékpárosok elkészítették saját tesztjüket a témával kapcsolatban, és közzétették az eredményeket, segítve társaik balesetmente közlekedését.

Most sokakban felmerülhet a kérdés, hogy ez mind nagyon jó, de hogyan állítsak be ennyi tükröt megfelelően? Jól beállított tükrökkel elérhetjük-e, hogy az első kép piros területe zöldre változzon?

Ezt a következő részben ismertetem. A következő rész megjelenéséig, megpróbálok utána járni, hogy a mérnököknek hány munkaórába telt egyes típusok áramvonalait úgy megszerkeszteni, hogy esős, latyakos időben, a harmadik negyedik ablaktörlésre az ablaktörlő az összes szutykot a visszapillantókra lapátolja, így csökkentve azok használhatóságát. Hiába fejtegetjük, hogy milyen egy jól beállított visszapillantó, ha nem látni benne semmit.

 

Jó gurit

sklave

 

Az írás a Fernfahrer magazin 2011/2 számában megjelent cikk felhasználásával készült. Köszönet a Volvo Hungária Kft-nek a segítségért.

.

(Ezt a cikket 791 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?