Tükröm tökröm…. II. Nézzük a kilátásokat
.
Az előző rész záróképe önmagáért beszél, hiszen a piros zónában elfér akár egy autó is, nem beszélve egy motorosról, kerékpárosról, gyalogosról.
A német Fernfahrer magazin tesztet készített különböző típusú járművekkel. Az adatok érdekesek lehetnek az említetteknek, de nekünk vezetőknek is rámutat egyes típusok tulajdonságira.
A piros terület, ami kritikus kanyarodásnál, sávváltásnál, de akár egyenes úton is, hiszen ismerve az utak állapotát, gyakran kell gödröket, beszakadt aknatetőket kerülgetni. Ha ebben a piros sávban tartósan halad egy személygépkocsi, akkor számíthat koccanásra egy ilyen manővernél. A sárga szaggatott vonal a sofőr szemvonala. Ha a szóban forgó személygépkocsi vezető, gyalogos, kerékpáros nem látja ezt a képzeletbeli vonalat, akkor biztos lehet benne, hogy holttérben van, és a vezető nem érzékeli a jelenlétét. Tehát keresse a vezető tekintetét, persze itt nem arra gondolok, hogy szemezzen vele, de legalább lássa a vezetőt!
Az írás készen volt nagyjából, amikor Belgiumban, egy tipikus, koccanással járó forgalmi helyzetben, amikor személygépkocsi felhajt az autópályára egy kamion elé, a személygépkocsi vezetőlye felnézett és látta, hogy látom, hiszen tényleg találkozott a tekintetünk.
Ez körülbelül az autó előtt lévő holttér a homloktükör által belátott terület nélkül. Minden növeli a területet, ami megemeli a sárga szaggatott vonalat.Polc, vagy polcrendszer (!) laptop, tévé stb. és itt is igaz, hogy a nem megfelelően beállított ülés, illetve a sofőr termete is befolyásolja a látószöget. Nézzük a mérés eredményit. A táblázat adatait az alábbi kép segít értelmezni.
Ezeket az adatokat egy bizonyos tárgyal mérték, aminek mérete az adatok szempontjából mellékes, hiszen az arányok nem változnak, ha más tárgyat használnak.
A táblázat böngészése közben, biztos sokaknak feltűnt az MAN TGX. húsz négyzetméteres holttere a jobboldali (B) oszlopnál. Ez abból adódik, hogy a tükör és az oszlop között nem lehet kilátni, tehát az oszlop és a visszapillantó holttere összeadódik. Azt, hogy nem lehet kilátni én is tapasztaltam, amikor ezzel kapcsolatban megkérdeztem kollégákat.
A furcsa az volt, hogy nekik fel sem tűnt, és csak akkor nézték meg, amikor rákérdeztem. A többi típusnál, többé-kevésbé ki lehet látni, hiszen a cikk olvasása után árgus szemekkel figyeltem, hogy melyik típusnál alkalmazzák az osztott tükörházat, hiszen ez is csökkenti a holttér nagyságát. Amit a sajátomon is tapasztaltam, (FH Volvo) hiszen a régebbi típuson, még egy nagy tükörház volt, az újabbakon már megosztották, így külön házba került az alsó tükör. A következő képen láthatjuk, hogy mit jelent, amikor összeadódik az oszlop, és a tükör holttere.
A fentiekben láthattuk, hogy mit lát a vezető szabad szemmel. A továbbiakban nézzük, hogy milyen a kilátás a tükrök használatával, illetve milyen eredményeket hozott a hivatkozott teszt a visszapillantókkal kapcsolatban.
Most biztosan sokan hihetetlenednek a zöld terület láttán, de gondoljunk bele, hogy kanyarodásnál ez a terület mennyire lecsökken. Erre számítson egy autós, gyalogos, kerékpáros is, hiszen egy derékszögben megtört szerelvényből majdnem semmit nem lehet látni. Ilyenkor történnek a súlyos balesetek. A kerékpárosok beállnak egy kamion mellé a lámpánál, és nem veszik figyelembe, az irányjelző villogását, vagy a gyalogos egy kereszteződésnél a járda szélére áll, és nem számít arra, hogy a kanyarodó szerelvény hátsó tengelye felkaphat a járdára. Persze honnan tudhatná? Ezért is készült ez az írás. Nem látják az előzőekben leírt sárga szaggatott vonalat, vagyis nem látják e vezetőt.
Nézzük közelebbről a rámpatükör tulajdonságát.
A teszt szerint ezt a területet látni a rámpatükörben, ideális esetben. Egy jól beállított rámpatükörben is lehet látni a vezetőt, amit személy szerint kipróbáltam. Sajnos, azonban ennyi tükör mellett is marad holttér, és akkor az ideálisnak mondható módon beállított tükrökről beszéltünk.
Mit jelent a piros háromszög? Ha az a valami, bizonyos magasságú, akkor, már szabad szemmel is kellene látni. Nézzük meg ezt a videót. Ide kattintva A gyalogos átszalad a holttéren, vagy, ha van is homloktükör, a sofőr nem néz bele indulás előtt, így nem veszi észre a szaladó gyalogost. Tehát, hiába van körbetükrözve, ha nem használja.
A kép a homloktükör nélkül készült, de érzékelteti a holttér nagyságát, helyzetét,
még ennyi tükör ellenére is
Egyes országokban (Belgium, Hollandia. Legalábbis én ezeken láttam) kötelezővé tették a jobb alsó homlok tükröt. Ennek felszerelése így módosítja a lefedett területeket.(alsó kép) Látható, hogy a negyedik tükör nagyobb átfedést biztosít a lefedett területek között, és nőtt a látható terület is.
2 = nagylátószögű tükör (panoráma-konvex): Két sávnyi képet ad, 1.20-1.50 m magasságban, látható marad a hátsó tengely jobbra kanyarodáskor.
3 = rampatükör. Közvetlenül a fülke melletti talajközeli részek láthatósága érdekében (1.50 – 2.00m szélességben);
4 = Holttér tükör – “DoBli”: Az előző tükrökben nem látható további, biztonsági területek (piros)
5 = fronttükör ami a kocsi előtti 1,5-2 m területet teszi láthatóvá. Ez majdnem teljesen megszünteti, a jobb első sarokban lévő holtteret (saját tapasztalatom)
Ne higgyük, hogy a rendszeresen kerékpározókat nem érdekli ez a téma. Lelkes kerékpárosok elkészítették saját tesztjüket a témával kapcsolatban, és közzétették az eredményeket, segítve társaik balesetmente közlekedését.
Most sokakban felmerülhet a kérdés, hogy ez mind nagyon jó, de hogyan állítsak be ennyi tükröt megfelelően? Jól beállított tükrökkel elérhetjük-e, hogy az első kép piros területe zöldre változzon?
Ezt a következő részben ismertetem. A következő rész megjelenéséig, megpróbálok utána járni, hogy a mérnököknek hány munkaórába telt egyes típusok áramvonalait úgy megszerkeszteni, hogy esős, latyakos időben, a harmadik negyedik ablaktörlésre az ablaktörlő az összes szutykot a visszapillantókra lapátolja, így csökkentve azok használhatóságát. Hiába fejtegetjük, hogy milyen egy jól beállított visszapillantó, ha nem látni benne semmit.
Jó gurit
sklave
Az írás a Fernfahrer magazin 2011/2 számában megjelent cikk felhasználásával készült. Köszönet a Volvo Hungária Kft-nek a segítségért.
.
(Ezt a cikket 791 alkalommal tekintették meg.)