Íme a Minisztérium magyarázata a 7,5t. feletti tehergépjárművek előzési tilalmáról

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium oldalán olvasható az alábbi Közlemény, amelyben megkísérlik megmagyarázni és jó színben feltüntetni azt, ami az íróasztal mögül és személyautóban ülve nagyon jónak és logikusnak tűnik, de a valós közlekedésben elősegíti a külső sávban valamint a felhajtó sávban a torlódást a személygépjárművek és buszok részére is. Ez miatt a forgalom lelassul amely akár balesetekhez is vezethet.

 

Az alábbiakban olvashatjuk a Minisztérim „szakértő” közleményét:

Egyenletesebb forgalom, gyorsabb előrehaladás, biztonságosabb közlekedés

Január elsejétől tilos előzniük a nehéz tehergépkocsiknak

A kormány döntése alapján a 7500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsikkal és vontatókkal (ezek járműszerelvényeivel) az azonos irányban két forgalmi sávval rendelkező magyarországi autópálya- és autóútszakaszokon reggel 6 és este 22 óra között előzni tilos. A KRESZ 2011. január 1-jén hatályba lépő módosítása a Magyar Közlöny legutóbbi, 190. számában jelent meg.

Ha egy kamion az alacsony sebességkülönbség ellenére egy másik előzésébe kezd, hosszú perceken és kilométereken át eltarthat, amíg végre elé tud kerülni. Eközben a két jármű mögött számos gyorsabb autó torlódik fel, és kényszerül végigvárni a nehézkes, sokszor indokolatlan és nem egyszer veszélyes manővert. A kormány e kockázatos gyakorlat visszaszorítása érdekében vezeti be az előzési tilalmat a tehergépkocsik egy körére, mintegy 1200 kilométernyi útszakaszokra, a nappali órákra. Az érintett járműveknek olyan követési távolságot kell tartaniuk, hogy közéjük legalább egy, szintén a tilalom hatálya alá tartozó járműszerelvény biztonságosan besorolhasson.

A jogszabályi tilalom a háromsávos utakra (pl. M1, M3 több kapaszkodósávos szakasza, M7 Székesfehérvár-Budapest irány) nem terjed ki. Az egyes túlterhelt szakaszokon érvényes, szigorúbb (a 3500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű járművekre vonatkozó, időkorlát nélküli) tiltást táblák jelzik. 

A rendelkezés a közlekedés megkönnyítését és biztonságosabbá tételét szolgálja. Bevezetésével a gyorsforgalmi utakon csökkennek az eljutási idők, nő a haladási sebesség az előzősávban, mérséklődnek a baleseti kockázatok. Az új szabály a tranzitforgalomban Magyarországon áthaladó külföldi kamionok forgalmat lassító előzéseit is visszafoghatja.

A tehergépjárművek az időjárási viszonyoktól függetlenül az egyik legkomolyabb baleseti veszélyforrást jelentik a közutakon. Közlekedésük kockázata meghaladja más járművekét, a kamionokhoz képest a közúti közlekedés más résztvevői lényegesen védtelenebbek. A nehéz tehergépjárművek előzési manőverei a járművek nagy tömege, az előző és előzött jármű többnyire alacsony sebességkülönbsége miatt kiemelten veszélyesek. A balesetek során nagyobb mértékben rongálódnak a járművek, így a bekövetkező személyi sérülések is jellemzően súlyosabbak.

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Kommunikációs Főosztály

Forrás: NFM

Szintén az NFM közleményében tölthető le az alábbi dokumentum, amelyben szemléletesen is bemutatják az új szabállyal kapcsolatos tudnivalókat, ismereteket.

Letölthető dokumentum >>

A témával kapcsolatos további vélemények és hozzászólások az „Az előzési tilalom „kiverte a biztosítékot” a kamionsofőröknél” című cikkben olvasható!

Az alábbiakban szintén várjuk a véleményeket, hozzászólásokat!
.

(Ezt a cikket 956 alkalommal tekintették meg.)

5 thoughts on “Íme a Minisztérium magyarázata a 7,5t. feletti tehergépjárművek előzési tilalmáról

  1. Még néhány gondolat a kamionos előzés megtiltásához.
    1. Eddig a teherautósok és a buszosok azzal segítették egymást a felhajtóknál, hogy besoroltak a belső sávba, hogy ezzel is több ideje legyen a kollégának a felgyorsításra. Mi lesz ezzel, ha szinte folyamatos kamion sorral találkozunk pl. egy autópályára történő behajtásnál? Le kell egészen lassítani vagy megállni?
    2. Én buszvezetó vagyok, vagyis rám és kollégáimra nem vonatkozik a korlátozás. Mivel én autópályán max. 100km/h sebességgel haladhatok, ezért nem fogok beállni a teherautók közé, akik 80km/h sebességgel mennek egymás után, hanem a belső sávban fogom őket folyamatosan előzni, amivel persze feltartom a személyautókat, akik szeretnének 130km/h-val autózni. Vagy a buszok lesznek a következők, akikre majd vonatkozik ugyanez? Hogyan lehet majd tartani a menetidőt és betartani a vezetési időket?
    3. Nem extrém példa, hiszen naponta találkozunk idősebb személyautó vezetőkkel, akik 80-90km/h sebességgel haladnak az autópályán is. Ők majd félnek két nagy kamion között autózni, de a belső sávban pedig feltartják a többieket. Őket is kitiltják majd egy következő lépésben?
    Mindezekből is látszik, hogy az intézkedés tervezet NEM ÉLETSZERŰ és csökkenti, hanem kifejezettem megnöveli a balesetveszélyes helyzeteket!!! Ez megint egy nagyon jó példa, hogy íróasztal mellöl nem lehet szabályokat hozni, a körülmények több oldalról való megvizsgálása nélkül…. vagy valamelyik “okosnak” bántotta a szemét, hogy olykor 1-2 percet kellet egy kamion mögött mennie, amíg az előzött.
    Én sokat járok busszal külföldön. Érdemes megnézni azt is!!! A személyautósok nem villognak, nem dudálnak, hanem megvárják, amíg befejezik a nagyobb járművek az előzést vagy egy kanyarodást, mert tudják, hogy több időre és több helyre van szükségük. Talán ezt tanítják is a “B” kategóriában is?????

  2. Szerinten ilyen döntést idióta ember hozhat akine köze sincs a rábizott feladathoz,és keresnivalója sem lenne ilyen pozicióban.Talán előbb el kellet volna gondolkodni ennek kivitelezhetőségén,és hatásain.Ez nem barkóba,hogy majd kitalálom mi is vonatkozik rám éppen.Lehet hivatkozni külföldre,hogy ott is van ilyen,de meg kellenne mutatni hol van mert én még ilyennel nem találkoztam.Minden országban táblával jelzik az előzési tilalmat,és igen van ahol ezt hosszab szakaszra is kiteszik de ezt mindig jelőlik és nem kitalálni kell.Legalább annyi fáradságot vennének,kogy a közuti jelző táblát kitegyék ha már valami nagy okos kitalálta ezt az őrültséget. Németországban van ahol kiteszik a táblát akár 40km hosszu szakaszra is,de nem az egész országra.Olaszországban is van több hosszab rövidebb szakasz,de nem az egész ország területére. It mellékesen megjegyezném egyre több szakaszon megsüntetik,mert ott már rájőttek,hogy ez mégsem jo. (A4 autópálya)Szlovéniában is van, igen a határtol Mariborig utánna meg időkorlátos,de nem reggel 6tól este 10ig,hanem 6-9ig,és 14-17ig.Na erről ennyit,meg a hozzá értő uriembererkről.Feltételezem nem ezért vállasztottuk meg a kormányt,és ezzel szerintem sokan eggyet értenek velem főleg aki nem poénbol autózik az autópályákon.

  3. T. Csaba!
    Engem is végtelenül felháborít ez az előzési tilalom, de tényleg van ilyen. Na nem sok, de Belgium mellett még ott van Szlovákia.
    Az olasz helyzet: a Modena- Brennero teljes egészében tiltott. Az A4-esen pedig csak a téli időszakban van áthúzva a 12 tonna feletti előzési tilalom. Majd nézd meg, ha jön a kikelet és vele a túristák! Bonyek

Vélemény, hozzászólás?