MKFE: a német útdíjfizetési rendszer bővítése nem egyedülálló Európában

Az útdíjas szakaszok Németországban tervezett bővítése nem példa nélküli Európában, mások mellett Lengyelországban és Magyarországon is díjkötelesek a gyorsforgalmi- és főutak – fejtette ki a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) az MTI megkeresésére csütörtökön.

Illusztráció - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Illusztráció – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Az egyesület arra reagált, hogy a kormány szerdai döntése szerint Németországban kiterjesztik a tehergépkocsik útdíjfizetési kötelezettségét, 2018 közepétől valamennyi elsőrendű főútvonal használata díjköteles lesz.

Árvay Tivadar, az egyesület szóvivője elmondta: a bevezetésnek remélhetően nem csupán bevételgyarapítási oka van, hanem környezetvédelmi is, és a jelenleginél magasabb díjakkal fogják „büntetni” az alacsonyabb (EURO 0-4) kategóriás járműveket, illetve díjcsökkentéssel ösztönzik majd az EURO 5, EEV és EURO 6 besorolású motorok használatát. A szóvivő szerint további szempont, hogy a felsőbb kategóriás, így magasabb szolgáltatást nyújtó utak – autópályák, gyorsforgalmi utak – és az alsóbb rendű főutak kilométerdíjában is legyen jelentős eltérés. A magyar rendszerben hozzávetőleg 60 százalékos a különbség.

Hozzátette: amennyiben a differenciálás ilyen irányú lesz, a plusz teher mellett jelenthet némi költségkompenzációt a vállalkozásoknak, mivel ha a magasabb környezetvédelmi kategóriás járművek után kevesebbet kell fizetniük az autópályákon, akkor ebből a megtakarításból részben finanszírozható lesz a főutak eleve alacsonyabb útdíja.

A szóvivő megjegyezte: a magyar fuvarozókra nem jellemző, hogy a fizető szakaszok elkerüléséért használnának alsóbb rendű utakat Németországban. Aki ilyen útvonalat választ, vagy azért teszi, mert ezzel jelentősen lerövidíthető a szállítmány útvonala, vagy eleve ilyen szakaszon van a fel- vagy lerakóhely – vélekedett.

Elmondta, a Németországban megtett kilométerek 20-30 százaléka az, amelyet a magyar teher- és személyszállítók nem az autópályákon tesznek meg, így a kiterjesztett díjköteles úthálózat biztosan többletköltséget jelent majd a vállalkozóknak – közölte.

Forrás: MTI

 

(Ezt a cikket 75 alkalommal tekintették meg.)