Heti üzemanyagárak: árcsökkentés várható

A Reuters adatközlése alapján az október 12 – október 16-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 5%-kal, a gázolajé 5,7%-kal lett olcsóbb. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 1,6%-kal erősödött a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiaci árak és az árfolyam heti átlagos változását figyelembe véve október 21-én, szerdán a benzin ára 4-6 forinttal csökkenhet, a dízel ára valószínűleg 3-4 forinttal mérséklődhet, mivel pénteken már 4 forinttal csökkent az ár.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 48-52 dollár között változott, a heti átlagban közel két és fél dollárral csökkent az ár. Az árak a hét négy napján folyamatosan mérséklődtek, az utolsó napon emelkedtek. A heti átlagos ár mérséklődését az okozta, hogy az IEA után az OPEC is a kitermelés növeléséről adott számot és az amerikai és európai kőolajkészletek több éves csúcson vannak. Erre a hétre eltűnt az a múlt heti vélemény, hogy az olajár elérte a mélypontját és a továbbiakban már csak felfelé mehet. A tőzsdéken a hosszabb határidőkre vonatkozó kőolaj befektetések összege emelkedett, de a határidős árak már nem emelkedtek tovább. Az októberi OPEC tárgyalások előtt és után még megmozdulhat a piac, de ennek kicsi a valószínűsége. Azerbajdzsán nem fogadta el az az OPEC találkozóra szóló meghívást. Az amerikai kőolajárat pénteken megmozgatta, hogy tovább csökkent, ezen a héten tízzel, a kőolajfúrások száma, de hozzátették, a kitermelés mennyiségén ez csak kicsit változtat. Ezen a héten a dollár némileg gyengült a vezető devizákkal szemben, amely áremelő hatású.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 2,2 dollárral csökkent az előző heti átlaghoz viszonyítva, a spot ár már csak kevéssel van a határidős ár alatt. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten 2,7 dollárra csökkent, mivel a határidős Brent ára 2,2, a határidős WTI átlagára pedig csak 1,5 dollárral csökkent. Az üzemanyagpiacokon az európai benzinexport lehetőségei tovább szűkültek, mivel az Egyesült Államok piaca jóval kevesebb import üzemanyagot igényel, valamint a közel-keleti finomítók fokozatosan befejezik a felújítási ciklust és visszatérnek a termelésbe. Az európai piacokon a dízel kínálata továbbra is bőséges, az előrejelzések szerint az amerikai dízelimport várhatóan mérséklődik az ősz folyamán, de Oroszországból, Ázsiából és a Közel-Keletről bőséges az import. Az európai belső árakat viszonylag magasan tartja az, hogy a Rajna vízszintje továbbra is sekély.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon az október 12 – október 16-a közötti időszakban 5%-kal csökkent, az észak-nyugat-európai piacon 4,8% volt a csökkenés, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 5,3%-os volt az árak mérséklődése. A benzin ára mindhárom piacon a hét első négy napján 30 dollár körül csökkent, majd az ötödik nap 1-2 dollárral emelkedett. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 5,7%-kal esett, az észak-európai piacokon 5,5-5,1%-os volt az árcsökkenés. Ezen a héten az üzemanyagárak tendenciája megegyezett a Brent ár változási tendenciáival.

A forint árfolyama az október 12 – október 16-i héten 272,4 Ft/dollár körül ingadozott, 4,3 forinttal kellett kevesebbet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. Az árfolyam erősödése felerősítette a forintban számított üzemanyagárak csökkenését.A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében a mediterrán piacon 6,5%-os, az északnyugat-európai piacon 6,3%-os, míg az ARA piacon 6,8%-os árcsökkenés jelentkezett. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti változások 7,2%-os áresést jeleztek, az észak-európai piacokon 7,0-6,6%-os csökkenést mutatnak az árak forintban mérve.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán piacon 5-7 forint körüli mérséklődést jeleznek, a másik két piacon hasonló a csökkenés mértéke. A piaci tényezők alapján 4-6 forintnyi árcsökkentés várható. A gázolaj forintban mért ára esetében a mediterrán és az északnyugat-európai piacon 8-10 forintos csökkenést jeleznek az adatok. Mivel pénteken már egy 4 forintos csökkenést érvényesítettek, ezért további 3-4 forintos csökkentés várható.

A benzin ára 335 forint/liter körüli szintre kerülhet, a gázolaj ára várhatóan 341-343 Ft/liter között változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára 16, a gázolaj ára 14%-kal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 23%-kal több benzint és 22%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.
.

(Ezt a cikket 63 alkalommal tekintették meg.)